- پایگاه اطلاع رسانی موج ارس جلفا - https://mojearasejolfa.ir -

اسامی مذهبی همچنان در صدر نام های انتخابی قرار دارند

به گزارش موج ارس جلفا [1]، به دلیل نزدیکی به پایان سال ۹۳ برآن شدیم تا مصاحبه ای با آقای حسن مجدنیا رئیس اداره ثبت احوال شهرستان جلفا برای ارائه گزارش عملکرد و همچنین آشنایی بیشتر با کارکردهای این سازمان تدارک ببینیم. متن این مصاحبه به شرح زیر است:

 

باسلام؛ از جنابعالی تشکر می کنیم که اجازه داده اید باعث زحمت شویم و این مصاحبه را انجام ‌دهیم، در ابتدا لطفاً خودتان را معرفی نمایید.

اینجانب حسن مجدنیا، متولد اهر با بیش از ۲۸ سال سابقه خدمت در سازمان ثبت احوال در شهرهای مختلف و با پست های متفاوت که فعلاً به عنوان مسئول اداره ثبت احوال شهرستان جلفا در خدمت شما هستم.

 

هدف، مأموریت و وظایف سازمان ثبت احوال چیست؟

عمده ترین وظایف و مأموریت های سازمان ثبت احوال مرتبط می شوند با اوراق هویتی افراد، اوراقی که کیستی و تابعیت هر فرد را نشان می دهند به طور مثال صدور شناسنامه، صدور گواهی فوت، ثبت ولادت، ثبت وفات و… در کنار این موارد وظایف و مأموریت های دیگری هم داریم که نتیجه و برآیند مجموع این فعالیت ها می باشد من جمله تهیه  و انتشار آمارهای انسانی – جمعیتی که به صورت کلان مورد استفاده برنامه ریزان، کارشناسان ارشد و مدیران ارشد دولتی می باشد.

 

از چه سنی افراد اعم از دختر و پسر می توانند شناسنامه را عکس دار کنند یا برای آنها کارت ملی صادر گردد؟

در پایان ۱۴ سالگی یا در ورود به ۱۵ سالگی قانوناً مکلف هستند که شناسنامه را عکس دار کنند و هچنین در پایان ۱۵ سالگی مکلف هستند که اقدام به دریافت کارت ملی کنند.

 

تفاوت شناسنامه مکانیزه با شناسنامه معمولی (دستی) چیست؟

شناسنامه دستی معایبی داشت من جمله نوشته شدن با خودکار و خونویس که ضریب امنیتی را پایین می آورد و امکان جعل یا ایجاد خدشه در جهت منافع شخصی را فراهم می کرد همچنین در این روش امکان تجمیع اطلاعات وجود نداشت. اما در مقابل شناسنامه مکانیزه چاپی هست خروجی چاپگر هست همچنین اطلاعات اخذ شده از فرد اعم از اطلاعات شخصی، ازدواج، طلاق و… در سامانه ثبت می شود و ضریب امنیتی این شناسنامه ها بالاست.

 

تا امروز چند فقره شناسنامه مکانیزه و کارت ملی هوشمند در سطح شهرستان صادر و تحویل گردیده است؟

در ۱۱ ماهه سال ۹۳ در مجموع ۱۴۸۲ فقره شناسنامه مکانیزه و ۸۰۹ فقره کارت ملی هوشمند صادر و تحویل گردیده است. البته لازم به ذکر است که با توجه به دستورالعمل گروه هدف کارت ملی هوشمند افرادی هستند که برای اولین بار اقدام به دریافت کارت ملی کردند یعنی کسانی که ۱۵ سال تمام دارند.

 

آیا امکان گرفتن نامی که در سامانه ثبت احوال وجود ندارد هست؟

اگر در سامانه نباشد باید شخص درخواست کننده، درخواست خود را به صورت کتبی ارائه دهد و همچنین در درخواست نامه خود معنای اسم و منبعی که از آن اسم را انتخاب کرده ذکر نماید تا در اسرع وقت درخواست وی مورد بررسی قرار بگیرد و نتیجه اعلام شود که آیا می تواند آن اسم را برای خود برگزیند و یا نه.

 

بیشترین نامی که برای پسران و دختران انتخاب می شود کدامند؟

اسامی مذهبی همچنان با فراوانی قابل توجهی در صدر نام‌ های انتخابی والدین برای فرزندانشان قرار دارند که طبق آمار استانی در ۹ ماهه سال ۹۳، سه اسم برتر پسر به ترتیب ابوالفضل، علی و امیرعلی با فراوانی های ۱۵۲۳، ۱۳۷۸ و ۱۳۳۸ می باشند.

همچنین سه اسم برتر دختر زهرا، فاطمه و اسرا با فراوانی های ۲۱۷۹، ۱۹۲۸ و ۱۰۳۰ می باشند.

 

تعداد ولادت و وفات در سال ۹۳ در سطح شهرستان چقدر است؟

در ۱۱ ماهه سال ۹۳، ۸۶۹ مورد ولادت و ۲۸۶ فقره وفات ثبت شده است.

 

تعداد ازدواج کنندگان شهرستان در سال ۹۳ چقدر بوده و همچنین میانگین سن ازدواج در شهرستان چقدر است؟

 

۵۵۱ فقره ثبت ازدواج در ۱۱ ماهه ۹۳ در سطح شهرستان داشتیم و همچنین میانگین سن ازدواج به تفکیک مناطق شهری و روستایی، در مناطق شهری برای آقایان ۳۰ سال و در مناطق روستایی ۲۷ سال می باشد و برای بانوان در مناطق شهری ۲۵ سال و مناطق روستایی ۲۲ سال می باشد.

 

اگر در پایان حرف خاصی دارید بفرمایید.

در پایان از شهروندان خواهش می کنم که برای انجام سریعتر و بهتر خدمات لازم، جهت انجام تکالیف قانونی مانند اخذ شناسنامه نوزاد و یا ثبت وفات در مهلت تعیین شده به اداره مراجعه کنند.

 

در آخر از جنابعالی برای‌ این‌ گفتگو سپاسگزاریم‌ و تشکر می کنیم که وقت گرانبهای خودتان را در اختیار ما گذاشتید.