این صفحه را چاپ کن!
۲۵ ویژه برنامه ایام فاطمیه (س) در شهرستان جلفا برگزار می شود

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان جلفا گفت: 25 برنامه شاخص دینی و مذهبی همزمان با دهه دوم ایام فاطمیه (س) در شهرستان جلفا برگزار می شود.

به گزارش موج ارس جلفا، به دلیل نزدیکی به دهه دوم ایام سوگواری فاطمیه (س) مصاحبه ای با حجت الاسلام والمسلمین سید محمدابراهیم سیدمحمدی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان جلفا برای تشریح اقدامات و فعالیت های این اداره در خصوص این ایام انجام دادیم که متن این مصاحبه به شرح زیر است:

 

باسلام؛ از جنابعالی تشکر می کنیم که وقت گرانبهای خودتان را در اختیار ما گذاشتید، لطفاً در خصوص اهمیت ایام فاطمیه (س) و جایگاه حضرت فاطمه (س) توضیحاتی بفرمایید.

همانطور که می دانید ایام فاطمیه (س) مربوط به شهادت بزرگ بانوی جهان اسلام و سرور زنان اهل بهشت، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است، مقام و منزلت حضرت فاطمه زهرا (س) با روایات و آیاتی که در دست داریم نشان از منزلت و شخصیت بی نظیر ایشان می باشد، یعنی در عالم خلقت بعد از وجود پیامبر گرامی اسلام (ص) و امیرالمؤمنین امام علی (ع) شخصیت حضرت فاطمه (س) در مقام سوم قرار دارد و ما شیعیان معتقدیم که امامانی که از این نسل ظهور کردند خودشان گویای شأن و مقام حضرت فاطمه (س) هستند و می توانیم بگوییم که حضرت فاطمه (س) حلقه وصل رسالت و امامت است.

بر همین اساس و با توجه به اهمیت عنصر حیا و حجاب در یک جامعه اسلامی و همچنین ویژگی ها و شخصیت یگانه و بی نظیر حضرت زهرا سلام الله علیها که نمونه بارز و کامل حیا و حجاب برای یک زن مسلمان و شیعه هستند، شاید امروز بتوان این امر را به عنوان یک ضرورت مطرح نمود که شعار دهه ایام فاطمیه (س) باید حجاب و حیای فاطمی باشد.

 

تعداد روزهایی که در ایام فاطمیه (س) عزاداری می کنیم چگونه و به چه صورت است؟

تعداد روزهایی که برای اهل بیت (ع) و به خصوص ایام فاطمیه (س) عزاداری می کنیم به صورت سلیقه ای برگزار می شود و برگرفته از قومیت ها و مراکز جغرافیایی است که افراد در آنجا زندگی می کنند که جشن ها و مراسمات عزاداری خود را بر طبق آن منطقه برگزار می کنند ولی برگزاری اینگونه مراسم نباید به گونه ای باشد که اصل آن با شرع و عرف ناسازگاری داشته باشد.

از آنجایی که در روایات شیعه دو تاریخ یعنی سیزدهم جمادی الاول و سوم جمادی الثانی برای روز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) وجود دارد و چون دقیقاً تاریخ شهادت معلوم نیست که کدام است، علما و بزرگان و شیعیان به هر دو مورد عمل مى کنند. دهه اى را که روز شهادت در آن واقع شده دهه فاطمیه مى گویند، دهه اول فاطمیه از سیزدهم تا بیست و سوم ماه جمادی الاول و دهه دوم فاطمیه از بیست و سوم ماه جمادی الاول تا سوم ماه جمادی الثانی می باشد که شیعیان به عزاداری برای دختر پیامبر اسلام (ص) می پردازند.

بهتر است رسانه ها سه روز را ملاک عزاداری قرار دهند چرا که حضرت زهرا (س) دختر پیامبر (ص) و ام الائمه (ع) است و باید از این بزرگوار سخن بگوییم.

 

فعالیت های فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان جلفا را که برای این ایام برنامه ریزی کرده اید، تشریح کنید.

در ایام فاطمیه اول در سطح شهرستان ۱۲ مورد برنامه و مراسم فرهنگی برگزار گردید ولی در ایام فاطمیه دوم طبق برنامه ریزی های انجام شده ۲۵ مورد برنامه در سطح شهرستان برگزار خواهد شد که ۴ مورد از این برنامه ها که شاخص می باشند عبارتند از: مراسم سوگواری شب شهادت در مسجد جامع جلفا، مراسم تجمع فاطمیون قبل از ظهر روز شهادت در مصلی وحدت یا مسجد جامع هادیشهر، بعدازظهر در امامزاده سید محمد (ع) نوجه مهر و همچنین در شهر سیه رود که اگر بتوانیم در این برنامه ها از سخنرانان مطرح استفاده می کنیم و بقیه برنامه ها هم در روستاهای اطراف و حومه شهرستان برگزار می شود.

 

چه اقداماتی در خصوص اعزام مبلغان تدارک دیده اید؟

دفتر تبلیغات اسلامی برای غنی سازی و محتوادهی به عزاداری در ایام فاطمیه (س) و همچنین تبلیغ سبک زندگی فاطمی، از ۱۰ نفر مبلغ به همراه روحانیون و مبلغان خود شهرستان برای اعزام به روستاها استفاده می کند.

 

برای حضور و جذب بیشتر جوانان در مراسمات این ایام چه برنامه هایی دارید؟

هر جوانی وظیفه دارد در ایام شهادت اهل بیت (ع) و همچنین ایام فاطمیه (س) عزادار باشد و در برنامه ها شرکت کند، ما هم برای جذب جوانان اگر منابع مالی در اختیار داشته باشیم از قاریان کشوری برای حضور در برنامه ها استفاده می کنیم و اگر منابع مالی اجازه ندهد از قاریان استانی و شهرستانی استفاده می کنیم و همچنین از مداحان و سخنرانان که غالباً میانسال و جوان پسند هستند و مطابق با حال و هوای جوانان باشند، استفاده می کنیم.

 

در مورد رسالت رسانه ها و مطبوعات در این ایام چه حرفی دارید؟

برپایی مراسم عزاداری در ایام مختلف بزرگداشت اهل بیت (ع) برای پیشبرد اهدافی است که معصومین (ع) برای برپایی دین الهی در بین مسلمانان داشتند، در واقع عزاداری بیانگر ادامه دادن راهی است که ما بتوانیم در جامعه فرهنگ آنان را بنیانگذاری کنیم، با توجه به اینکه فضای رسانه مهم ترین عامل انتقال مبانی دینی و اعتقادی است هر چقدر این بخش پر محتواتر باشد و با توجه به نیاز بخش های مختلف جامعه به این موضوع بپردازند، به حل یک دسته از مشکلات فکری و زندگی یاری کرده‌ است، چون در آستانه سال جدید قرار داریم رسانه ها باید این ایام را بازتاب بیشتری دهند تا افکار عمومی جامعه را برای پذیرش عزاداری آماده کنیم که هیچ منافاتی هم با دید و بازدید ندارد.

رسانه می تواند معین و یاور ما باشد و نواقصات فرهنگی در شهرستان را تا حدودی جبران کنند چون از نظر منابع مالی متولیان فرهنگی در حد صفر هستند، امیدوارم که رسانه از هیچ کوششی در زمینه های فرهنگی، مذهبی و اعتقادی دریغ نکنند.

 

اگر در پایان حرف خاصی دارید بفرمایید.

مراسمات سوگواری ایام فاطمیه (س)، نباید با افراط همراه شود تا زمینه گسترش اختلاف میان فرقه ها و مذاهب مختلف اسلامی شود، حفظ وحدت و توجه به عدم ایجاد اختلاف و تفرقه میان مذاهب مختلف اسلامی اهمیت بسیاری دارد که لازم است هنگام برگزاری مراسمات و فعالیت های مذهبی و دینی در ایام فاطمیه (س) از سوی مسئولان و اعضای هیئت های مذهبی شهرستان جلفا مورد توجه قرار گیرد.

کلمات کلیدی :

اگر این مطلب را مفید ارزیابی کردید لطفاً به اشتراک بگذارید :