- پایگاه اطلاع رسانی موج ارس جلفا - https://mojearasejolfa.ir -

جاذبه های گردشگری شهرستان جلفا و منطقه آزاد ارس، آبشار آسیاب خرابه

به گزارش موج ارس جلفا [1]، آبشار آسیاب یا به اصطلاح عام “آسیاب خرابه” و در زیان ترکی آذری “خارابا دییرمان” در حدود ۲۷ کیلومترى هادیشهر و ۳۲ کیلومتری جلفا و در نوار مرزى ایران و جمهورى آذربایجان در ۵ کیلومترى روستاى منجن آباد در حاشیه رود ارس واقع شده است.

آبشار آسیاب یکى از زیباترین مناطق دیدنى آذربایجان شرقى است و این آبشار به علت وجود ویرانه هاى یک آسیاب آبى به آسیاب خرابه معروف است.

آب این چشمه زیبا و زلال از کوه کیامکی (کمچی داغ)، یکی از کوه های بلند منطقه ارسباران سرچشمه می گیرد و در مظهر چشمه، درختان انجیر، بید و نسترن وحشی روییده اند و آب پس از تبدیل شدن به آبشاری بسیار زیبا شامل صدها آبشار کوچک و بزرگ که شاید در ایران کم نظیر باشد با صدای یکنواخت ریزش آب به همراه آب فراوانی که از بالای پرتگاه و از نوک علف ها به صورت قطراتی به پایین فرو می ریزد و تمثیل بارش باران را در ذهن هر انسان مجسم می سازد که چشم انداز بدیع و هوای خنک و جاذبه های دلپذیر در اطراف آبشار موجب جذب هزاران نفر از مشتاقان آرامش و سکوت از اقصی نقاط آذربایجان و ایران برای ترمیم روحیات خویش به صورت اردوهای سیاحتی و تفریحی می شود.

آب پس از آبشار به صورت یک رشته جویبار به هم پیوسته به سمت شمال درّه جریان می یابد. تمام سطوح دیواره آبشار پوشیده از خزه و گیاهان آبزی است و مناظر دل انگیزی را پدید آورده است.

۶۱ [2]

این تفرجگاه دلگشا از لحاظ چشم انداز و زیبایی از نقاط منحصر به فرد محسوب شده و معادلی برای خود ندارد، تمام سنگ های بالای آسیاب خرابه آهکی بوده و به وسیله رسوب گذاری آب شکل گرفته و دارای فرم های به خصوصی با غاری در زیر آبشار، در بخش غربی دره و مقابل آبشار، رسوبات زمینی به صورت طاق مانند بوده و لایه های زمین حالت طاقدیس و ناودیس دارد و از لحاظ زمین شناسی بهترین مکان محسوب می شود.

ارتفاع آبشار اصلى آسیاب حدود ۱۰ متر و مساحت محوطه غار مانند آن ۲۰۰ مترمربع است.

۲۷۸۳۲۷۸ [3]

چنانچه قبلاً ذکر گردید سنگ های شرق آسیاب خرابه دارای بافت آهکی می باشد که از رسوب گذاری آن شکل گرفته و به نوعی تراورتن تبدیل شده است. در بعضی جاها روی این سنگ ها گیاهانی یافت می شود که پس از جوش خوردن سنگ، به فسیل تبدیل گردیده است.

برای رسیدن به این مکان بسیار دل انگیز باید از جاده مرند – جلفا به هادیشهر وارد شد و یا از مسیر منطقه آزاد ارس از یک جاده آسفالت در نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان عبور کرده و با گذشتن از یک جاده فرعی، به دره ای باصفا رسید که محل آسیاب خرابه است. از تبریز تا آسیاب خرابه حدود ۱۵۰ کیلومتر راه آسفالت می باشد.

۵۲۴۵۲۵۲۵ [4]

چهار فصل این آبشار زیبا دیدینی و چشم نواز است. در فصل بهار که از زیبایی خاصی برخوردار است، آسیاب با استقبال بی حد و اندازه گردشگران از سراسر ایران و کشورهای خارجی روبرو می باشد.