- پایگاه اطلاع رسانی موج ارس جلفا - https://mojearasejolfa.ir -

نمایشگاه صنایع دستی و سوغات نوروزی در منطقه آزاد ارس گشایش یافت

به گزارش موج ارس جلفا [1]، صنایع دستی نوعی هنر است که در آن لوازم تزئینی و کاربردی تنها با استفاده از دست یا ابزار ساده ساخته می شود.

صنایع دستی اغلب به کارهای فرهنگی تلقی می شوند زیرا به عنوان بخشی از ملزومات زندگی روزمره مطرح هستند.

ایرانیان از گذشته های دور با استفاده از خلاقیت و هنر دست آثار زیبایی آفریده اند که این آثار پس گذشت سال ها به عنوان یادگاری از گذشتگان مورد استفاده مردم واقع شده و بعدها به عنوان صنایع دستی معرفی شده اند.

مردم کشورمان در جای جای میهن اسلامی با ذوق و خلاقیت هنری آثاری از خود خلق کرده اند که زبانزد خاص و عام شده و امروز این صنایع دستی در دیگر کشورها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

ارس وندان نیز در کنار دیگر هموطنان آثار بسیار زیبا و منحصر به فردی از خود خلق کرده اند که به عنوان صنایع دستی منطقه آزاد ارس محسوب می شود.

صنایع دستی منطقه آزاد ارس شامل «قلم زنی (سبک تبریز)، منبت چوب، ورنی بافی، چرم دوزی، مصنوعات چوبی، سفال و سرامیک و…» است که هنرمندان منطقه آزاد ارس با همه ذوق و توان در خلق هر چه زیباتر این آثار تلاش می کنند.

امروز بسیاری از مردم علاقه خوبی به این صنایع دستی دارند و این آثار و هنر زیبا و تاریخی را به عنوان صنایع منحصر به فرد برای زیبایی منازل خود استفاده می کنند.

با آغاز تعطیلات نوروزی نمایشگاه‌ صنایع دستی، سوغات و محصولات تولیدی منطقه آزاد ارس با ۶۰ غرفه در محل نمایشگاه دائمی ارس برپا و با استقبال گسترده و بی نظیر مسافران و گردشگران نوروزی مواجه شده است.

با ورود به غرفه های مختلف این نمایشگاه‌، صنایع دستی منطقه آزاد ارس خودنمایی می کنند و صنعتگران و هنرمندان با ذوق خود این آثار زیبا را به عرصه نمایش می گذارند.

همچنین در این نمایشگاه‌ انواع غذاهای محلی نظیر آش سنتی، نان و شیرینی‌ های محلی و همچنین بخشی از آداب و رسوم عشایری استان نیز در محل سیاه چادرهای برپا شده در نمایشگاه عرضه و به نمایش گذاشته شده است.

این نمایشگاه‌ علاوه بر اینکه فضای خوبی برای آشنایی مسافران و گردشگران نوروزی از خلاقیت و هنرهای دستی صنعتگران صنایع دستی منطقه آزاد ارس و خرید سوغات به صورت مستقیم از هنرمندان است بازاریابی خوبی برای این قشر از صنعتگران نیز خواهد بود.

نمایشگاه‌ صنایع دستی، سوغات و محصولات تولیدی منطقه آزاد ارس همه روزه در ایام تعطیلات نوروز از ساعت ۹ صبح تا ۲۱ شب دایر بوده و مورد استفاده و بازدید عموم مردم و گردشگران نوروزی قرار می گیرد.