- پایگاه اطلاع رسانی موج ارس جلفا - https://mojearasejolfa.ir -

جشنواره بازی های بومی و محلی در منطقه آزاد ارس برگزار شد

به گزارش موج ارس جلفا [1]، بازی های بومی محلی جزئی از فرهنگ یک منطقه محسوب می شوند که از جذابیت های خاصی در میان اهالی آن منطقه برخوردار هستند و از نسلی به نسل دیگر منتقل شده اند.

در چند سال اخیر با رواج بازی های رایانه ای عمدتاً غربی و مغایر با فرهنگ کشور ما، کم کم بازی های بومی محلی جایگاه خود را در میان مخاطبان اصلی خود یعنی نونهالان، نوجوانان و حتی جوانان به واسطه پیشرفت روزافزون انواع تکنولوژی ها از دست داد.

بازی های بومی و محلی بهترین جایگزین برای بازی های رایانه ای هستند و باید به این بازی ها که ریشه در تاریخ و تمدن ایران زمین دارد، توجه ویژه ای شود.

در حالیکه بازی های رایانه ای منجر به انزوا، فقر حرکتی و تخریب روحی روانی می شود اما بازی های بومی محلی شادمانی و سلامت و تندرستی را به ارمغان می آورد.

در این میان، سازمان منطقه آزاد ارس کمر همت به زنده شدن دوباره بازی های بومی محلی بسته و جشنواره بازی های بومی محلی منطقه آزاد ارس را با استقبال بسیار خوب علاقمندان به این حوزه از فرهنگ از پنجم تا هفتم فروردین ماه رأس ساعت ۱۵ در محل کمپ عشایر واقع در مسیر سایت توریسم و جاده پارک کوهستان و در دو بخش مردان و بانوان برگزار کند.

این جشنواره در اولین روز برگزاری خود تبدیل به یکی از پر مخاطب ترین برنامه های نوروزی منطقه آزاد ارس شد و گردشگران زیادی نیز از آن استقبال و دیدن کردند.

برگزاری این جشنواره در کمپ عشایر جلوه دیگری به این بازی ها بخشیده بود که علیرغم سردی هوا در آن زمان جمع بسیار زیادی برای دیدن جشنواره حضور پیدا می کردند.

در این جشنواره آقایان در رشته های مچ اندازی و طناب کشی و بانوان در رشته‌ دال پلان به رقابت پرداختند.

در رشته مچ اندازی و در وزن ۶۰ کیلوگرم توحید رستم زاده از خوی، در وزن ۷۰ کیلوگرم سهیل بهرمانی از تبریز و در وزن ۸۰ کیلوگرم محمد غریبی از منطقه آزاد ارس مقام اول را به دست آوردند.

در رشته طناب کشی گروه آراز با ترکیب موسی صبری، یاسر صبری، عمار صبری، معصوم بنی هاشمی و هادی نوری از منطقه آزاد ارس قهرمان شدند.

همچنین در بخش بانوان در رشته دال پلان پریسا سلوکی، زینب قاسمی و زهرا سرپوشی عنوان نخست را کسب کردند، معصومه یعقوبی، آذر یعقوبی و صغری یعقوبی به مقام دوم رسیدند و رقیه جعفری، منیژه جعفری و ملیحه جعفری مقام سوم را به دست آوردند.

در پایان این مراسم با حضور مهندس محسن خادم عرب باغی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس جوایزی به نفرات برتر اهدا گردید.

در این جشنواره علاوه بر برگزاری بازی های بومی و محلی، لباس های بومی و محلی و انواع غذاهای سنتی نیز به نمایش عموم در آمد.

شایان ذکر است بازی های بومی و محلی طی دو روز آینده نیز در پارک کوهستان و پارک شهر جلفا برگزار می شود.