- پایگاه اطلاع رسانی موج ارس جلفا - https://mojearasejolfa.ir -

منطقه آزاد ارس توانمندی های منحصر به فردی در کشاورزی دارد

به گزارش موج ارس جلفا [1]، کارشناس بخش کشاورزی سازمان منطقه آزاد ارس در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی موج ارس جلفا گفت: نمایشگاه فعالیت ها و توانمندی های کشاورزی منطقه آزاد ارس با هدف نشان دادن تازه ترین دستاوردهای علمی، پژوهشی و تحقیقاتی، قابلیت ها و استعدادهای منطقه آزاد ارس ایجاد شده است.

حسن قصابی اظهار داشت: منطقه آزاد ارس به دلیل داشتن موقعیت جغرافیایی ممتاز، شرایط آب و هوایی متنوع و پتانسیل های بالا در بخش های مختلف بویژه بخش کشاورزی از چشم انداز و توانمندی های منحصر به فردی در توسعه بخش کشاورزی برخوردار است و این امر زمینه را برای رونق همه جانبه و توجه ویژه به این بخش فراهم کرده است.

وی توسعه کشت گلخانه ای را از جمله راهکارهای کاهش و بهینه کرد مصرف آب در بخش کشاورزی دانست و گفت: افزایش واحدهای گلخانه ای برای افزایش بهره وری آب و بهبود کیفیت تولید ضروری است.

قصابی تصریح کرد: مجتمع گلخانه ای منطقه آزاد ارس که بزرگترین مجتمع گلخانه ای کشور می باشد، با ۱۰۱ واحد گلخانه در زمینی به مساحت ۱۴۰ هکتار و در اراضی دشت بزرگ گلفرج واقع شده است که ۷ واحد آن به بهره برداری رسیده و در حال تولید و عرضه محصولات کشاورزی هستند و مابقی نیز در حال احداث می باشند.

وی افزود: هر واحد گلخانه دارای مساحت ۵ هزار مترمربع است که ۳ هزار مترمربع آن تحت پوشش می باشد و برای احداث هر مترمربع گلخانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال سرمایه لازم است.

حسن قصابی بیان کرد: مجتمع گلخانه ای جدیدی نیز در زمینی به وسعت ۵۰ هکتار و در اراضی دشت گلفرج در حال زیرسازی می باشد.

کارشناس بخش کشاورزی سازمان منطقه آزاد ارس با بیان اینکه سیستم کشت مجتمع گلخانه ای منطقه آزاد ارس به صورت هیدروپونیک یعنی کاشت گیاهان در آب و محلول غذایی بدون استفاده از خاک می باشد، گفت: کشت هیدروپونیک این امکان را به کشاورز می دهد که در زمان کوتاه تر با زحمت کمتر محصولی با راندمان بیشتر را کشت نماید.

قصابی با بیان اینکه ظرفیت تولید این مجتمع گلخانه ای ۱۵ هزار تن در سال می باشد، بیان کرد: عمده ترین محصولات گلخانه ای منطقه آزاد ارس را خیار، گوجه فرنگی، توت فرنگی و فلفل دلمه ای تشکیل می دهد.

وی در ادامه به لزوم ایجاد زیرساخت ها و صنایع جانبی چنین فعالیت هایی اشاره و خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری بخش خصوصی برای احداث صنایع سورتینگ و بسته بندی در مجتمع گلخانه ای منطقه آزاد ارس نیز می تواند نقش مهمی در دستیابی به هدف گذاری های این مجتمع عظیم داشته باشد.

حسن قصابی در پایان گفت: تلاش و جدیت ما بر این است تا در قالب این نمایشگاه سعی و جدیتمان را به کار گیریم تا زمینه های حرکتی مثبت و سازنده ای برای این امر مهیا شود.

شایان ذکر است نمایشگاه توانمندی های کشاورزی منطقه آزاد ارس در مسیر سایت توریسم و جاده پارک کوهستان روبروی مجتمع تجاری ستارخان برپا شده و تا ۱۴ فروردین ماه ادامه دارد.