- پایگاه اطلاع رسانی موج ارس جلفا - https://mojearasejolfa.ir -

کلیسای سنت استپانوس صدرنشین آثار تاریخی پربازدید آذربایجان شرقی

به گزارش موج ارس جلفا [1] به نقل از ایرنا، فرزین حق پرست اظهار کرد: از آغاز تعطیلات نوروزی تا پایان روز هشتم ۲۶ هزار و ۹۹۷ نفر از این اثر تاریخی در شمال غربی استان بازدید کرده اند.

کلیسای سنت استپانوس به عنوان دومین کلیسای مهم ارامنه ایران در ۱۷ کیلومتری غرب شهر جلفا و در سه کیلومتری کرانه جنوبی رودخانه ارس در محلی به نام قزل وانک (صومعه سرخ) واقع شده است.

این کلیسا در سده نهم میلادی ساخته شده است، اما به علت زلزله دچار آسیب های جدی شد که در دوران صفویه مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

این اثر در ۱۵ اسفند ۱۳۴۱ با شماره ثبت ۴۲۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر آذربایجان شرقی مجموع آمار بازدید از اماکن تاریخی و موزه های استان را ۱۶۳ هزار و ۴۴۹ نفر اعلام کرد.

حق پرست گفت: پس ازکلیسای سنت استپانوس، رصدخانه مراغه با ۲۵ هزار و ۲۸۱ نفر و موزه آذربایجان در تبریز با ۱۵ هزار و ۵۱۰ نفر پربازدید ترین اماکن تاریخی و گردشگری آذربایجان شرقی در این مدت بوده اند.

وی اظهارکرد: از ابتدای تعطیلات نوروزی تاکنون بیش از ۱۲۰هزار نفر در مراکز اقامتی آذربایجان شرقی اسکان یافته اند.

حق پرست بااشاره به تعداد بازدید کنندگان از روستای تاریخی کندوان در شهرستان اسکو که جزو روستاهای هدف گردشگری آذربایجان شرقی است، گفت: این روستا طی هفته نخست تعطیلات نوروزی بیش از پنج هزار نفر بازدید کننده داشته است.

وی با اشاره بازدیدهای کنترلی ستاد هماهنگی سفر آذربایجان شرقی از اماکن اقامتی و دفاتر خدماتی، گفت: ۴۱۲ مورد بازدید از مراکز اقامتی و بین راهی انجام شده که ۱۲۱ مورد بازدید از مراکز اقامتی، ۱۰۴ مورد بازدید از مهمانسرا و کمپ و ۷۲ مورد به بازدید از دفاتر خدماتی تعلق داشته است.

حق پرست افزود: این بازدیدها منجر به ۷۹ مورد تذکر و ۱۲۴ مورد اخطار کتبی شده است.

استان آذربایجان شرقی با حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت، ۵ هزار اثر تاریخی دارد که یک هزار و ۷۰۰ اثر از آن ها به ثبت ملی رسیده است.