- پایگاه اطلاع رسانی موج ارس جلفا - https://mojearasejolfa.ir -

تشریح فعالیت های جمعیت هلال احمر شهرستان جلفا در تعطیلات نوروزی/ کمبود آمبولانس و پایگاه امداد جاده ای در شهرستان

به گزارش موج ارس جلفا [1]، رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان جلفا در گفتگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع رسانی موج ارس جلفا به فعالیت ها و دستاوردهای هلال احمر شهرستان جلفا در نوروز سال جاری اشاره کرد و گفت: با همت و تلاش جوانان، امدادگران و نجاتگران در طول ایام تعطیل نوروز طرح ها و برنامه های ویژه ای را به منظور ایجاد آسایش و آرامش خیال در مسافران به اجرا گذاشتیم.

امان اله غلامی تصریح کرد: در راستای اجرای طرح امداد و نجات نوروزی ۴ پایگاه و پست ثابت و سیار امداد و نجات در محورهای مواصلاتی شهرستان و در نزدیکی مناطق پر تردد و پر حادثه و همچنین مناطق دور از دسترس پایگاه ثابت استقرار یافتند تا در صورت بروز هر نوع حادثه ای، امدادگران و نجاتگران در کم ترین زمان ممکن به یاری مصدومین و حادثه دیدگان احتمالی بشتابند.

وی افزود: پایگاه های امداد و نجات روستای احمدآباد بصورت ۲۴ ساعته با ۴ نفر امدادگر، گمرک نوردوز بصورت ۲۴ ساعته با ۳ نفر نجات غریق، کلیسای سنت استپانوس بصورت ۱۲ ساعته با ۲ نفر نجات غریق و آسیاب خرابه بصورت ۱۲ ساعته با ۳ نفر امدادگر فعال بودند تا به فوریت های امدادی میهمانان نوروزی شهرستان در اسرع وقت پاسخ داده شود.

غلامی اذعان کرد: در طرح امداد و نجات نوروزی که تا ۱۶ فروردین ادامه داشت تعداد ۷ فقره عملیات امداد و نجات جاده ای توسط نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر شهرستان انجام گرفته است.

وی افزود: بر اثر این حوادث جاده ای ۳۳ نفر از مسافران نوروزی دچار مصدومیت شده بودند که از این تعداد درمان سرپایی ۵ مورد، مصدوم انتقالی به مراکز درمانی ۲۷ مورد و فوت ۱ مورد بوده است.

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان جلفا بیان کرد: در راستای اجرای طرح ایمنی و سلامت مسافران نوروزی نیز ۴ پست تدارک و تجهیز شده بود تا شرایط مطلوبی را برای میهمانان شهرستان فراهم کند.

غلامی افزود: پست های راهنمایی مسافرین نوروزی در روبروی پلیس راه جلفا – مرند، ورودی شهر جلفا، کاروانسرای خواجه نظر و بازار آراز با مشارکت ۱۲ نفر از اعضای جوانان جمعیت هلال احمر شهرستان جلفا مسقر بودند تا خدمت رسانی به مسافرین و میهمانان نوروزی شهرستان با بهترین کیفیت انجام پذیرد.

وی ادامه داد: امسال ۴ خیمه نماز نیز به منظور تمهید شرایطی مطلوب برای اقامه نماز میهمانان و گردشگران در کنار پست های راهنمایی مسافرین نوروزی برپا شده است.

امان اله غلامی گفت: با اجرای طرح داوطلب یار امداد و نجات نیز ۴۵ نفر بصورت رایگان تحت معاینه و مورد تست قند خون و فشار خون قرار گرفتند.

وی با اشاره به اجرای طرح فرشتگان رحمت قبل از ایام عید نوروز گفت: در این طرح ۶۰ بسته مواد غذایی و حمایتی شامل برنج، حبوبات، روغن و ماکرونی با مشارکت ۱۵ نفر از خیرین و اعضای هلال احمر شهرستان جلفا تهیه و به مناسبت عید نوروز بین نیازمندان شهرستان توزیع شد.

غلامی در ادامه بیان داشت: در راستای کمک رسانی به موقع و آموزش همگانی جمعیت هلال احمر شهرستان جلفا یک دوره آموزش همگانی امداد و کمک های اولیه برای بیش از ۲۱ روستای شهرستان برگزار شده است.

وی افزود: در این روستاها تیم های امدادی ۵ نفره شامل دهیار، ۳ نفر از اعضای شورا و یک نفر از معتمدین روستا برای ارائه اقدامات اولیه قبل از حضور دستگاه های امدادی به محل در مواقع بحران تشکیل شده است.

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان جلفا عمده ترین مشکلات این جمعیت را کمبود آمبولانس و خودرو عنوان کرد و گفت: در هلال احمر مشکلات عدیده ای وجود دارد که نیاز به آمبولانس جدید و خودرو با توجه به فرسودگی شدید ناوگان از جمله این کمبودها است.

وی یکی دیگر از مشکلات هلال احمر در شهرستان جلفا را نبود پایگاه جاده ای نزدیک دانست و اظهار کرد: با توجه به این که این جاده یکی از پر ترددترین جاده های سطح استان است و همچنین شرایط خاص اقلیمی و طولی بودن این شهرستان تنها یک پایگاه جاده ای به هیچ عنوان جوابگوی نیازهای شهرستان نیست و لازم است که در این جاده یک پایگاه امداد و نجات دیگری نیز احداث شود تا مسافرین از خدمات امدادی آن بهره مند شوند.

غلامی افزود: در این خصوص رایزنی هایی را با مدیران سازمان منطقه آزاد ارس انجام داده ایم تا مکانی مناسب برای احداث پایگاه امداد و نجات جاده ای اختصاص دهند و قول مساعد نیز داده اند اما تاکنون به نتیجه نرسیده است.

وی ادامه داد: امیدواریم با عنایت ویژه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس برای اختصاص زمین موردنظر جمعیت هلال احمر برای ساخت پایگاه امداد و نجات جاده ای به زودی این مشکل به طور کامل حل شود تا امدادگران شهرستان جلفا بتوانند حضور و فعالیتی پر رنگ تر در راستای خدمت رسانی به مردم را داشته باشند.