- پایگاه اطلاع رسانی موج ارس جلفا - https://mojearasejolfa.ir -

پرورش کرم ابریشم در جلفا آغاز شد

به گزارش موج ارس جلفا [1] به نقل از ایرنا، همه ساله با شروع فصل بهار و آغاز برگ دهی درختان توت به عنوان منبع اصلی تغذیه کرم ابریشم، کار نوغان داری در روستاهای نوار مرزی جلفا آغاز می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جلفا از توزیع ۳۵۰ جعبه تخم نوغان در بین نوغان داران بخش سیه رود طی روزهای گذشته خبر داد.

رضا عباسی به خبرنگار ایرنا گفت: امسال استقبال گسترده ای از سوی نوغان داران در روستاهای قولان، میسن، کردشت، دوزال،نوجه مهر، نظر کندی، پهناور و تیلکری صورت گرفته است.

وی دلیل این امر را افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی محصول پیله ابریشم و اعلام آن در موعد مقرر از سوی دولت بیان کرد.

عباسی افزود: محصول پیله ابریشم هر کیلوگرم ۱۵۰ هزار ریال از تولیدکنندگان خریداری و این افزایش نرخ خرید میزان تولید محصول را افزایش خواهد داد.

مدیر جهاد کشاورزی جلفا ابراز امیدواری کرد: به واسطه برگزاری کلاس های آموزشی برای نوغان داران در سال جاری بیش از ۱۵ تن پیله ابریشم برداشت شود.

به گفته عباسی نوغان داران به ازای هر سه جعبه تخم نوغان یک جعبه به صورت رایگان دریافت می کنند که این امر تقاضا برای پرورش کرم ابریشم را افزایش داده است.

کار پرورش کرم ابریشم ۴۵ روز به طول می انجامد و در اوایل خرداد ماه محصول پیله ابریشم توسط شرکت تعاونی روستایی مستقر در بخش سیه رود خریداری می شود.

بخش سیه رود به دلیل شرایط خاص آب و هوایی و وجود انبوه درختان توت از زمان های دور یکی از مراکز عمده پرورش کرم ابریشم در کشور و آذربایجان شرقی به شمار می رود.

بسیاری از روستاییان ساکن در نوار مرزی به همراه سایر اعضای خانواده به شغل نوغانداری مشغول بوده و از این طریق امرار معاش می کنند.

بخش سیه رود با ۱۰ هزار نفر جمعیت در ۴۵ کیلومتری جلفا و ۱۸۵ کیلومتری شمال غربی تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع شده و از طریق رودخانه ارس با جمهوری خودمختار نخجوان و جمهوری ارمنستان مرز مشترک دارد.