- پایگاه اطلاع رسانی موج ارس جلفا - https://mojearasejolfa.ir -

هتل چهار ستاره ارس در حال تبدیل شدن به یک اثر باستانی

به گزارش موج ارس جلفا [1]، هتل چهار ستاره ارس قطعاً یکی از بزرگترین پروژه های استان آذربایجان شرقی است. اما جالب است بدانید که مهم ترین رکورد این هتل نه چهار ستاره بودن آن و نه منحصر بودن آن بلکه طولانی بودن زمان ساخت است.

یعنی در حالی که زمان ساخت سه هتل بزرگ، مدرن و مجلل دنیا، ۸ ستاره کاخ امارات، ۷ ستاره برج العرب و پنج ستاره مردان از سه سال بیشتر نبوده، هتل ۴ ستاره ارس هشت سال پیش کلنگ زنی شده و هنوز هم در حال ساخته شدن است!

حال زمان ساخته شدن عجایب هفتگانه جهان نیز در مقایسه با هتل ارس بسیار جالب توجه است. هرم بزرگ جیزه (هرم خوفو یا هرم خئوپس) در مصر که تنها بازمانده عجایب هفتگانه جهان به شمار می آید و قدمت آن به ۲۹۰۰ قبل از میلاد می رسد، ساخت آن در مدت ۲۰ سال به اتمام رسیده است.

تندیس عظیم غول رودس در سال ۲۹۴ قبل از میلاد و ظرف مدت ۱۲ سال ساخته شد.

تندیس زئوس در سال ۴۴۰ پیش از میلاد و ظرف مدت ۱۰ سال ساخته شد و به مدت ۸۰۰ سال به عنوان یکی از شگفت آورترین بناهای جهان شناخته شد.

بررسی مقایسه ای ساخته شدن هتل ارس با دیگر هتل های دنیا این نتیجه را دارد که روند ساخت هتل ارس طولانی ترین مدت یک سازه این چنینی است؛ به نظر می رسد دلیل طولانی شدن مدت ساخت هتل ارس، بیشتر از دلایل مالی و فنی، به دلیل عدم مدیریت صحیح و درست بوده است.

هتل چهار ستاره ارس تنها یک هتل نیست، بلکه برای پذیرایی از بازرگانان و سیاحت کنندگان داخلی و خارجی از اهمیت خاصی برخوردار است.

ساخت چنین بنایی با دارا بودن زمینه های معماری کم نظیر ایران و بهره مندی از فن آوری موجود می‌ تواند ضمن نشان دادن توان فنی، صنعتی معماری متخصصان داخلی گویای پیشرفت ملی در عرصه رفاهی نیز باشد. با توجه به کمبود هتل مجهز در منطقه آزاد ارس افزایش چنین امکاناتی یک نیاز مبرم می باشد.

امروزه هتل ها فقط جایگاهی برای استراحت نیست و دارای کاربردهای فراوان دیگری است. هتل ها علاوه بر اطاق استراحت، رستوران، سالن ها و فضاهای ورزشی و تفریحی یکی از بزرگ ترین مراکز خرید شهر نیز محسوب می شوند تا ضمن جلب گردشگران و افزایش تقاضای خرید از فروشگاه های هتل، تقاضای اقامت را نیز افزایش دهد.

همچنین منطقه آزاد ارس برای برگزاری همایش ها و کنفرانس های ملی و بین المللی به هتل های مجهز نیاز دارد که به طور مثال نزدیکی مرکز همایش ها با هتل باعث صرفه جویی در وقت و زمان برگزارکنندگان اجلاس های ملی و بین المللی می شود. همچنین ضریب امنیتی هیأت های شرکت کننده افزایش و هزینه اسکورت و محافظت از این هیأت ها کاهش می یابد. ترافیک شهری با توجه به محدود بودن رفت و آمدها کاهش یافته به تبع آن آلودگی هوا و صدا به میزان قابل توجهی تقلیل داده می شود. میزان تصادفات و خسارت مالی ناشی از رفت و آمدها به حداقل می رسد.

حال باید منتظر ماند و دید که وعده مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس مبنی بر شروع به کار مجدد عملیات اجرایی احداث هتل چهار ستاره ارس از اول خرداد ماه سال جاری عملی خواهد شد یا نه و اینکه چه مدت طول خواهد کشید تا این پروژه عظیم به بهره برداری برسد که با توجه به پشتکار و جدیت مهندس عرب باغی و شناختی که از ایشان داریم، مطمئناً زمان نسبتاً طولانی نخواهد بود.