- پایگاه اطلاع رسانی موج ارس جلفا - https://mojearasejolfa.ir -

همزمان با حضور هیات دولت در استان آذربایجان شرقی؛ وزیر اطلاعات کشور از منطقه آزاد ارس بازدید نمود

به گزارش موج ارس جلفا [1]، وزیر اطلاعات کشور پس از حضور در جمع مردم و مسئولین شهرستان جلفا از مزار شهدای سوم شهریور ۱۳۲۰ و نیز پایانه مرزی شهر جلفا بازدید نمود.

در برنامه سفر هیات دولت به آذربایجان شرقی حجت الاسلام و المسلمین علوی پس از حضور در جمع مردم و مسئولین شهرستان جلفا، از کارخانه نساجی جلفا کاران ارس بازدید نمود.

گفتنی است شهریور ۱۳۲۰ هنگامی که متفقین تصمیم به اشغال ایران می گیرند این سه مرزبان غیور وظیفه پاسداری از مرزهای شمالی ایران را بر عهده داشته اند، پس از آن که ارتش روس ها برای ورود به خاک ایران به پل فلزی جلفا – نخجوان که عملاً تنها و بهترین محل عبور از رود پرخروش ارس در این ناحیه است نزدیک می شوند مقاومت دو روزه این سه دلاور آغاز می شود.

این مرزبانان غیور و شجاع مرزهای ایران با اشراف به پل، دو روز تمام لشکر تا بن دندان مسلح روس را زمین گیر می کنند و روس ها نیز که چاره ای جز عبور از همین پل نداشته اند، با توپخانه سنگین به حمله کرده و در نهایت نیز با شهادت «ژاندارم شهید سرجوخه ملک محمدی»، «شهید سید محمد راثی هاشمی» و«شهید عبدالله شهریاری» است که می توانند وارد خاک ایران شوند.

مقاومت شجاعانه این سه سرباز خاک ایران چنان تاثیری بر ارتش متجاوز شوروی می گذارد که پیکر پاک آنان در همان محل مقاومت شان با احترام نظامی به خاک سپرده می شود و امروزه نشانه دیگری از غیرت و شجاعت جوانان ایران اسلامی است.

بر روی سنگ آرامگاه هر سه شهید نوشته شده است «آرامگاه ژاندارم شهید، … که در شهریور ماه ۱۳۲۰ در راه انجام وظیفه در مقابل مهاجمان ایستادگی کرده و به شهادت رسیده است”.