این صفحه را چاپ کن!
بهره وری و بهینه سازی مصرف

بهره وري یک فرهنگ است، یک نگرش عقلائي به كار و زندگي است، كه هدف آن هوشمندانه تر كردن فعاليت ها براي دستيابي به زندگي بهتر و متعالي است.

به گزارش موج ارس جلفا، اول خرداد ماه به عنوان «روز بهره وری و بهینه سازی مصرف» نامگذاری شده است. انسان از دیرباز در اندیشه استفاده مفید و کارا و ثمربخش از توانایی ها، امکانات و منابع در دسترس خود بوده است.

در عصر کنونی این امر بیش از هر زمان دیگری مورد توجه جدی قرار گرفته است. این مسئله باعث شده است که دست اندرکاران عرصه اقتصاد، سیاست و مدیریت جامعه و سازمان ها افزایش بهره وری را در اولویت برنامه های خود قرار دهند.

بهره وری حاصل جمع دو مفهوم «کارایی» و «اثربخشی» است. به طور خلاصه در مورد تعریف اثربخشی و کارایی می توان گفت «اثربخشی» به عنوان میزانی که فعالیت های برنامه ریزی شده تحقق یافته و نتایج برنامه ریزی شده به دست آمده است (انجام کارهای درست) و «کارایی» به عنوان استفاده درست از منابع (اجرای درست کارها) تعریف شده است.

با توجّه به این دو تعریف، می توان بهره وری را «درست انجام دادنِ کار درست» تعریف کرد که دو مفهوم کارایی و اثربخشی را با هم در برمی گیرد. بهره وری یک فرهنگ است، یک نگرش عقلائی به کار و زندگی است، که هدف آن هوشمندانه تر کردن فعالیت ها برای دستیابی به زندگی بهتر و متعالی است. از آنجا که بهره وری، عاملی برای رشد تمام معیارهای زندگی به شمار می آید، رشد بهره وری، نباید تنها اهداف تجاری و افزایش سود در کسب و کار را مدّ نظر داشته باشد، بلکه باید تمام جوانب زندگی و همه بخش های جامعه را در بربگیرد.

مدیریت بهبود بهره وری اجرای چرخه ای مشتمل بر قدم های اصلی

۱- اندازه گیری (شناسایی وضع موجود، تعیین شاخص ها، محاسبه شاخص ها)

۲- تحلیل (شناسایی نقاط قوت و ضعف و عواملی که باعث کاهش یا افزایش بهره وری شده اند و تعیین فاصله تا وضع مطلوب)

۳- برنامه ریزی (انتخاب روش مناسب برای رسیدن به وضع مطلوب با زمان بندی مناسب)

۴- اجرا (پیاده کردن روش های انتخاب شده در موعد مقرر) است، که بایستی اجرای آن به طور مستمر تکرار شود.

این چرخه در تمامی نظام ها اعم از تولیدی و خدماتی، دولتی و غیردولتی مشابه هم می باشد.

۵۲۷۸۲۷۲

بهبود و ارتقای بهره وری مستلزم کوشش و تلاش برنامه ریزی شده همه جانبه از سوی افراد و مسئولین ذی ربط است که خود نیازمند بهبود شرایط کار و تغییر محرکه ها و روش های انگیزشی کارکنان، بهبود نظام ها، دستورالعمل ها، قوانین، بخشنامه ها، روش ها، فناوری و غیره می شود.

اکنون آنچه که در جامعه کنونی مشهود می باشد، عدم رعایت این اصل کلیدی در برخی پروژه های شهری است که هزینه های جانبی اجرای پروژه ها اعم از تبلیغات، افتتاحیه، پذیرایی و … بیشتر از هزینه های اجرای خود پروژه می شود، لذا لزوم توجه بیشتر مسئولان و دید علمی به مسائل را می طلبد که امید است با استفاده از علوم جدید دانشگاهی قشر فرهیخته و تجربیات مدیران در این زمینه تلاش های مضاعفی صورت پذیرد و با رعایت موارد مذکور، تلاش ها برای آبادسازی شهرمان با جدیت بیشتری ادامه داده شود و در سالی که مزین به شعار «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» شده است با فعالیت های جهادی پروژه های شهری با سرعت بیشتری با همکاری مسئولان و مردم به اتمام برسند تا اینکه روز به روز شاهد پیشرفت های روزافزون کشور عزیزمان باشیم.

کلمات کلیدی :

اگر این مطلب را مفید ارزیابی کردید لطفاً به اشتراک بگذارید :