این صفحه را چاپ کن!
هفت میلیارد رویا، یک سیاره، با احتیاط مصرف کنیم

رشد روزافزون آلودگی و تخریب محیط ‌زیست و بروز بحران های پی در پی زیست محیطی باعث شد دولت ها به طور جدی به تکاپو افتاده تا چاره ایی بیندیشند.

به گزارش موج ارس جلفا، رشد روزافزون آلودگی و تخریب محیط ‌زیست و بروز بحران های پی در پی زیست محیطی باعث شد دولت ها به طور جدی به تکاپو افتاده تا چاره ایی بیندیشند.

اراده جهانی برای حفاظت محیط زیست با تشکیل نخستین کنفرانس جهانی سازمان ملل متحد درباره انسان و محیط زیست که به “کنوانسیون استکهلم” معروف است، در سال ۱۹۷۲ در سوئد جنبه کاربردی پیدا نمود، در این سال مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب ماده ای، ۵ ژوئن را روز جهانی محیط زیست برای افزایش آگاهی مردم برای نگهداری محیط زیست و تحریک سیاستمداران به گرفتن تصمیماتی برای رویارویی با تخریب محیط زیست و گونه های زیستی‌جانوری، به عنوان روز میحط زیست نامگذاری کردند.

روز جهانی محیط زیست در ایران ۱۵ تا ۲۱ خرداد هر سال تحت عنوان هفته محیط زیست نامگذاری شده‌ است.

همچنانکه در اصل ۵۰ قانون اساسی آمده است: «در جمهوری‏ اسلامی، حفاظت‏ محیط زیست‏ که‏ نسل‏ امروز و نسل های‏ بعد باید در آن‏ حیات‏ اجتماعی‏ رو به‏ رشدی‏ داشته‏ باشند، وظیفه‏ عمومی‏ تلقی‏ می‏ شود.»

روز جهانی محیط زیست و حفظ آن متعلق به همه و وظیفه عمومی و همگانی است، مراسم این روز می تواند به اشکال مختلف مثل راهپیمایی های خیابانی، همایش های دوچرخه سواری، نمایش، مسابقات نقاشی و مقاله نویسی در مدارس، درختکاری، ‌فعالیت های مربوط به بازیافت، پاکسازی و… برگزار گردد. هدف از برگزاری چنین مراسمی جلب توجه عمومی به مسایلی است که محیط زیست را آلوده و تحت تاثیر قرار می دهد.

از اهداف اجرای برنامه های روز جهانی محیط زیست می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

۱٫ بخشیدن چهره ای انسانی به مسائل زیست محیطی

۲٫ توانمندسازی مردم برای تبدیل شدن به فعالانی در زمینه توسعه پایدار و متوازن

۳٫ ارتقا این بینش عموم که جوامع در تغییر دیدگاه ها و در خصوص مسئله محیط زیست نقش محوری و اساسی ایفا می نمایند

۴٫ ترویج مشارکت با هدف اطمینان از برخورداری همه ملت ها از آینده ای امن تر و سعادتمندانه تر

و از جمله راه هایی که می توان روز محیط زیست را در سطوح مختلف جشن گرفت عبارتند از:

۱٫ اهداء جایزه برای فعالیت های زیست محیطی

۲٫ برگزاری کارگاه های آموزشی و برنامه های آگاه سازی

۳٫ همایش های دوچرخه سواری

۴٫ استفاده چند نفر با هم از ماشین شخصی یک نفر به جای وجود تعداد زیادی ماشین تک سرنشین

۵٫ مسابقات نقاشی، پوستر، مقاله نویسی،‌ شعر و…

۶٫ کنفرانس های زیست محیطی

۷٫ برنامه های آموزشی زیست محیطی در مدارس

۸٫ ایجاد ساختارهای دولتی در ارتباط با مدیریت محیط زیست

۹٫ راهکارهایی برای انجام فعالیت های حفظ محیط زیست در جامعه

۱۰٫ مشارکت بخش های مختلف (NGOها، وزارتخانه های محیط زیست، گروه های جوانان، اشخاص مهم و گروه های تجاری)

۱۱٫ کالاهای تبلیغاتی در ارتباط با موضوع امسال از قبیل تی شرت، کلاه، نشان کتاب و…

۱۲٫ برگزاری سمینارها

۱۳٫ تفکیک زباله ها

۱۴٫ درختکاری

۱۵٫ استفاده از شیوه های پایدار حمل و نقل مثل پیاده روی، دوچرخه سواری و…

هر ساله یکی از مسایلی که شدیدا محیط زیست را تهدید می کند به عنوان موضوع این روز انتخاب می شود با نگاهی به کشور عزیزمان ایران بحران هایی چون ریزگردها که منشا فرامنطقه ای داشته و باعث آلودگی هوای حداقل ۳۰ درصد شهرهای مناطق غربی و شمالغربی کشور را در برمی گیرد از حساسیت زیادی بر خوردار است.

مسئله بعدی خشکسالی های اخیر و تغییرات آب و هوایی و بدنبال آن خشک شدن دریاچه ارومیه و طبعات منفی آن در آینده به محیط زیست منطقه و ساکنین اطراف آن به موضوع جدی تبدیل شده است.

کاهش تنوع زیستی و جانوری و تخریب محیط زیست از بحث های جدی و چالش های محیط زیست بشمار می روند، در این راستا و به پاس گرامیداشت هفته محیط زیست و روز جهانی محیط زیست اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با تدارک برنامه های آموزشی و آگاه سازی زیست محیطی و تدارک مراسم هایی چون پاکسازی، برنامه های آموزشی زیست محیطی در مدارس و مشارکت بخش های مختلف (NGOها، وزارتخانه های محیط زیست، گروه های جوانان، اشخاص مهم و گروه های تجاری) و تشکیل کارگروه پسماند و ترویج تفکیک زباله از مبدا و کارگروه های زیست محیطی و مخاطرات زیست محیطی از اولویت های این اداره کل بوده و شهرستان جلفا به طبع آن و در این راستا به حمایت از تنوع زیستی دو سالی است که با تشکیل کارگاه آموزشی و در قالب فرهنگ سازی انزجار از شکار و غلاف اسلحه و شکستن اسلحه توسط جمعی از شکارچیان و ترغیب و تشویق آنان به عنوان همیاران محیط زیست و حامیان محیط زیست برگزار می کند.

کلمات کلیدی :

اگر این مطلب را مفید ارزیابی کردید لطفاً به اشتراک بگذارید :