- پایگاه اطلاع رسانی موج ارس جلفا - https://mojearasejolfa.ir -

باید به سمت توسعه روش‌های نوین آبیاری حرکت کنیم

به گزارش موج ارس جلفا [1]، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جلفا به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی موج ارس جلفا، مهم‌ترین اهداف و مأموریت‌های سازمان جهاد کشاورزی را ساماندهی عرضه تولید، توسعه بخش کشاورزی، تشویق فارغ التحصیلان در رشته‌های مرتبط با کشاورزی به کار و سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی و تشویق کشاورزان به اجرای طرح آبیاری‌های نوین بیان کرد.

رضا عباسی اظهار کرد: مجموعه جهاد کشاورزی شهرستان جلفا با به کارگیری نیروی انسانی متخصص و استفاده از کارشناسان مجرب و ایجاد سازمانی فعال و کارآمد در حال خدمت‌رسانی به قشر زحمتکش تولیدکننده محصولات زراعی، باغی و دامی می‌باشد.

وی با اشاره به پتانسیل و ظرفیت‌های موجود در شهرستان جلفا تصریح کرد: شهرستان جلفا با توجه به اقلیم آب و هوای مناسب و همچنین وجود رودخانه پر آب ارس می‌تواند در کنار صنعتی بودن، به شهری کشاورزی نیز تبدیل گردد.

عباسی افزود: ما علاوه بر اینکه محصولات زراعی و باغی خود را به‌صورت فله‌ای و خام صادر می‌کنیم در کنار آن به کارخانجات تولید و به عمل‌آوری میوه‌خشک و خشکبار نیز محصول عرضه می‌کنیم که این نشان از صنعتی و کشاورزی بودن شهرستان دارد.

وی تولیدات غالب شهرستان جلفا در بخش کشاورزی و دامی را زردآلو، انار، شیلات، گوشت‌قرمز، جمع‌آوری شیر و زنبورعسل نام برد و گفت: این شهرستان در تولید زردآلو، انار و شیلات در استان رتبه اول را دارد و تلاش می‌کنیم که این تولیدات را به حداکثر برسانیم تا به قطب فعال تولیدی در کشور تبدیل گردیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جلفا در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به فعالیت‌ها و عملکرد سال ۹۳ اظهار کرد: اداره تولیدات گیاهی با هدف بالا بردن عملکرد محصول، بهبود کیفیت، توسعه کشت گیاهان دارویی، تهـیه و توزیــع انواع نهاده‌ها، بیمه محصولات واگذاری امور به بخش خصوصی بــا ۴ واحد (زراعت، باغبانی، حفظ نباتات و مکانیزاسیون) فعالیت می‌کند.

وی گفت: در بخش باغبانی تکمیل ۵ پرونده گلخانه با ۷ واحد در سطح ۳۵۰۰۰ مترمربع سوله به ارزش ۲۵ میلیارد ریال، احداث و توسعه باغات در سطح ۷۰ هکتار ، اصلاح باغات در سطح ۲۲۰ هکتار، هرس باغات مدرن در سطح ۷۰۰ هکتار و اعطای تسهیلات بانکی برای احداث ۱۰ واحد گلخانه فعالیت انجام داریم.

عباسی ادامه داد: در مورد مکانیزاسیون کشاورزی نسبت به واگذاری ۱۵ دستگاه انواع تراکتور جمعاً به مبلغ ۴ هزار و ۶۴۸ میلیون ریال،‌ واگذاری ۲۵ دستگاه ادوات دنباله‌بند به ارزش یک هزار و ۵۰۰ میلیون ریال، توزیع ۱۶۰ هزار لیتر سوخت برای ۳۲۰ تراکتور و اجرای طرح پلاک گذاری ۷۲ دستگاه تراکتور اقدام کردیم.

وی در مورد زراعت نیز گفت: تسهیلات بانکی کشت گندم به میزان ۸ میلیارد ریال در سطح ۶۸۴ هکتار (آبی ۴۰۹ هکتار و دیم ۲۷۵ هکتار)، توزیع انواع بذور اصلاح شده به میزان ۷۸ تن، توزیع کود شیمیایی به میزان ۳۵۰ تن، اجرای خاک‌ورزی حفاظتی در اراضی آبی و دیم در سطح ۶۵۰ هکتار از دیگر اقدامات مجموعه جهاد کشاورزی شهرستان جلفا است.

مدیر جهاد کشاورزی جلفا در مورد اداره تولیدات دامی اظهار کرد: با هدف بالا بردن میزان و کیفیت محصولات و فرآورده‌های دامی اصلاح نژاد و صدور مجوز این اداره با ۴ واحد (طیور، دام، شیلات و زنبورعسل)  فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: رهاسازی ۴۸۰ هزار و ۲۹۹ قطعه بچه‌ماهی در استخرهای پرورش ماهی شهرستان، تصویب تسهیلات احداث ۵ واحد استخر پرورش ماهی با اعتبار ۲۰ هزار و ۸۰۰ میلیون ریال، افتتاح و بهره‌برداری از ۳ واحد استخر پرورش ماهی با ظرفیت ۶۰ تن در سال، بهره‌برداری و جوجه‌ریزی ۱۰۰۰ قطعه بوقلمون، صدور ۳۵ مورد مجوز دامداری و اجرای طرح دام سنگین و گاومیش انجام یافته است.

عباسی در مورد اداره امور اراضی نیز گفت: این اداره با هدف جلوگیری از تغییرکاربری اراضی زراعی و باغی و صدور سند مالکیت و شرکت در کمیته‌های حل اختلاف متقاضیان با اداره منابع طبیعی و واگذاری اراضی برای فعالیت‌های تولیدی و کشاورزی و … فعالیت می‌نماید.

وی در مورد فعالیت اداره امور اراضی در سال ۱۳۹۳ گفت: طرح دعوی تغییر کاربری غیر‌مجاز ۲۷ مورد، نظارت بر طرح‌های موضوع تبصره چهار ۲۷ مورد، مجوزهای صادره تبصره چهار ۱۴ مورد، وصول عوارض ماده دو ۲۲۰ میلیون ریال و واگذاری ۵۳۴ هکتار از اراضی دشت گلفرج به تعاونی‌های شاهمار مزرعه ارس و مهر یک کشاورزی انجام گرفته است.

رضا عباسی در مورد فعالیت‌های عمرانی و زیربنایی اظهار کرد: اجرای آبیاری تحت فشار بارانی ۵/۷ هکتار در هادیشهر (کمک بلاعوض ۳۰۰ میلیون ریال، سهم آورده شخصی ۱۱۹ میلیون ریال)، شناسایی و تکمیل پرونده ۴۱ هکتارآبیاری تحت فشار قطره‌ای و ارسال به نظام مهندسی جهت تصویب، معرفی تسهیلات بانکی به مبلغ ۳ هزار میلیون ریال از صندوق توسعه ملی، لوله‌گذاری به طول ۳ هزار و ۳۰۰ متر، احداث ایستگاه پمپاژ، احداث استخر به ابعاد ۵*۳۰*۴۰ متر با ورق ژئومبران، اجرای آبیاری تحت فشار در اراضی، ۱۵ هکتار آبیاری بارانی و ۵ هکتار قطره‌ای در روستای گلفرج و تهیه اسناد مناقصه احداث و بهسازی کانال‌های آبیاری عمومی روستاهای مرازاد و نوشیروان و احیا و مرمت قنات کیخاگلی و ارائه به امور قراردادها به ارزش ۴ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال انجام یافته است.

وی در مورد عملکرد آموزش و ترویج بیان کرد: در رابطه با موضوع اقتصاد مقاومتی ۲ مورد همایش با کمک سپاه ناحیه جلفا در سطح شهرستان برگزار کردیم که هدف از برگزاری این همایشات گام برداشتن در مسیر تولید حداکثری در کنار مصرف حداقلی بود و علاوه بر این نیز برگزای کلاس‌های آموزشی در رابطه با کشاورزی در روستاهای شهرستان داشتیم.

مدیر جهاد کشاورزی جلفا تصریح کرد: با توجه به وجود نیروی انسانی کارآمد و متخصص در شهرستان و نیز فعالیت گسترده مردم شهرستان در بخش کشاورزی و دامپروری، امید است بتوانیم با اجرای برنامه‌های مدون شده به خصوص با مطالعه دقیق دشت گلفرج در رابطه با توسعه بخش کشاورزی، تولیدات کشاورزی شهرستان را افزایش داده و چندین برابر کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با کار و تلاش بیشتر و در سایه همکاری مردم و مسئولین می‌توانیم محرومیت و فقر را از شهرستان پاک کرده و وضعیت مردم و به خصوص کشاورزان و دامداران را بهبود بخشیم.

رضا عباسی در  پایان تأکید کرد: آنچه که از بهره‌برداران شهرستان جلفا انتظار داریم در بحث سیستم‌های نوین آبیاری است، چه بخواهیم و چه نخواهیم باید به سمت توسعه روش‌های نوین آبیاری در کنار یکپارچه‌سازی اراضی حرکت کنیم، چرا که نه مکانیزه کردن فعالیت‌های کشاورزی در زمین‌های کوچک و نه حواله‌های کود و سم و نه مجوزهای بی‌حساب و کتاب و دور از دوراندیشی ویلاهای طبقاتی که با عنوان خانه کارگری ساخته می‌شوند، موجب رضایت کشاورز و پیشرفت کشاورزی در آینده نخواهد شد.