- پایگاه اطلاع رسانی موج ارس جلفا - https://mojearasejolfa.ir -

دودی که به چشم همه می‌رود

به گزارش موج ارس جلفا [1]، می‌گویند حفظ محیط‌زیست، حفظ زندگی انسان‌ها است و در این بین برای پایداری این زندگی، تک‌تک مردم وظیفه دارند تا در حفظ محیط‌زیست تلاش و کوشش خود را به کار برند اما وقتی مسئولان و مدیرانی که نقش اصلی در ترویج حفاظت از محیط‌زیست دارند، نسبت به تخریب‌هایی که در محیط‌زیست اطرافشان انجام می‌شود، بی‌تفاوت هستند، چگونه می‌توان از مردم انتظار داشت که از این مسئولان درس حفظ محیط‌زیست بگیرند؟

ماجرای تخلیه فاضلاب‌های صنعتی به کانال‌های شبکه فاضلاب‌شهری در شهر جلفا در کنار مناطق مسکونی و آن هم در پیش چشم مسئولان شهری از جمله موضوع‌هایی است که در چند ماه اخیر به یک موضوع عادی برای مردم ساکن در خیابان ساحلی (کمربندی) تبدیل شده است چرا که ساکنان این منطقه وقتی مشاهده کردند با وجود اعلام تخلفات و تخلیه فاضلاب‌های صنعتی حاصل از فعالیت واحدهای تولیدی سایت‌های ۱۳۵ هکتاری و ۲۶۰ هکتاری صنعتی منطقه آزاد ارس در مناطق مسکونی به مسئولان شهرداری، هیچ اقدام بازدارنده‌ای برای مقابله با این تخلفات انجام نشده است، به این نتیجه رسیدند که خود باید با شکایت از این مسئولان به مراجع ذی‌ربط به دنبال جلوگیری از ادامه تخلیه فاضلاب‌های صنعتی در محل زندگی‌شان باشند.

اما وقتی نامه شکایت آنها به فرمانداری شهرستان جلفا هم بدون نتیجه ماند، تنها امید خود را برای طرح و اعلام این تخلفات به گوش مسئولان بالاتر، با استفاده از مطبوعات و رسانه‌ها دیدند.

مسئله مهم در خصوص انتقال فاضلاب‌های صنعتی به منطقه ذکر شده، غیرقانونی و ممنوع بودن تخلیه پساب‌های بهداشتی و صنعتی به شبکه فاضلاب‌شهری است چرا که طبق قانون، واحدهای صنعتی باید قبل از احداث و بهره‌برداری تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی، پساب خود را مطابق ضوابط سازمان حفاظت محیط‌زیست راساً دفع نمایند. اما انتقال و تخلیه فاضلاب واحدهای صنعتی به شبکه فاضلاب‌شهری در کنار مناطق مسکونی یاد شده از سوی پیمانکارانی انجام می‌شود که در مدت زمان اخیر توانسته‌اند بدون هیچ برخوردی از سوی مسئولان زیست‌محیطی و شهرداری جلفا همچنان به کار خود ادامه دهند.

آنچه که در چند روز اخیر باعث افزایش اعتراض‌ها و انتقادهای ساکنان منطقه مورد نظر شده گرمای هوا است که باعث افزایش آلودگی‌های زیست‌محیطی شده است.

یکی از ساکنان خیابان ساحلی که چندی قبل پیامکی به پایگاه اطلاع رسانی موج ارس جلفا ارسال و درخواست تهیه گزارش از مشکلات تخلیه فاضلاب‌های صنعتی به کانال شبکه فاضلاب‌شهری را مطرح کرده بود به نگرانی مردم این منطقه اشاره کرد و افزود: تا به حال چندین نامه به شهرداری و فرمانداری جلفا نوشته‌ایم و از مسئولان شهر خواسته‌ایم مشکل تخلیه فاضلاب‌های صنعتی را برطرف کنند ولی تاکنون مشکل رفع نشده است.

«حسین‌زاده» با بیان این که فاضلاب‌صنعتی به طرز غیربهداشتی به درون کانال شبکه فاضلاب‌شهری تخلیه می‌شود، اضافه می‌کند: تخلیه فاضلاب‌صنعتی به کانال شبکه فاضلاب‌شهری سبب شده است بوی تعفن تمام فضای منطقه را به خصوص در شب‌ها پر کند.

وی می‌افزاید: برخی از تانکرهای تخلیه فاضلاب، نیمه‌های شب اقدام به تخلیه فاضلاب در این کانال می‌کنند و آسایش ما در این منطقه سلب شده است.

اما آنچه حائز اهمیت می‌باشد این است که این فاضلاب‌صنعتی به تصفیه‌خانه فاضلاب‌شهری جلفا منتقل شده و بر اساس استانداردهای فاضلاب‌شهری تصفیه می‌شود در حالی که فاضلاب‌های خانگی و بهداشتی بیولوژیک بوده و براساس شواهد، میزان BOT آنها بین ۲۵۰ و ۳۵۰ تا ۴۰۰ متغیر است؛ اما ممکن است میزان BOT در فاضلاب‌صنعتی تا چند هزار برسد و مقدار آن به نوع صنعت بستگی دارد. هر چقدر این مقدار بالاتر باشد آلودگی فاضلاب بیشتر است. همچنین ممکن است فاضلاب‌صنعتی از نوع شیمیایی و خطرناک‌تر از نوع بیولوژیک باشد که در این صورت اثرات خاص خود را داشته و ممکن است آلودگی بیشتری داشته باشد، بنابراین فاضلاب‌صنعتی بعضاً بدترین و مضرترین نوع فاضلاب‌ها را تشکیل می‌دهد و می‌تواند آلاینده خطرناک محیط‌زیست باشد، به‌همین دلیل تمامی فاضلاب‌های صنعتی باید برابر استانداردهای موجود سازمان حفاظت از محیط‌زیست تصفیه و سپس تخلیه شوند.

حال ما نمی‌دانیم مسئول اصلی رسیدگی به این فاجعه زیست‌محیطی چه سازمان و ارگانی است اما مطمئناً شرکت آب و ‌فاضلاب، محیط‌زیست، شهرداری، سازمان منطقه آزاد ارس و دستگاه قضایی نقش مؤثری در جلوگیری از ورود غیرمجاز فاضلاب‌صنعتی به شبکه جمع‌آوری فاضلاب‌شهری دارند.

از آنجا که تصفیه آب‌های زیرزمینی همچنین حذف آلاینده‌ها از خاک بسیار مشکل و مستلزم هزینه بسیار زیاد و داشتن تکنولوژی پیچیده است و در اکثر موارد نمی‌توان آلودگی را به طور کامل از آب‌های زیرزمینی حذف کرد لذا پایش آب‌های زیرزمینی و جلوگیری از آلودگی بیشتر منابع ارزشمند آب و خاک منطقه بسیار حیاتی و ضروری است و آنچه مسلم است این است که ایجاد شبکه فاضلاب‌صنعتی به دلیل مسائل ایمنی، بهداشتی و زیست‌محیطی باید در اولویت اصلی سازمان منطقه آزاد ارس قرار گیرد و هر چه سریع‌تر تصفیه‌خانه فاضلاب‌صنعتی را احداث و به بهره‌برداری برساند.