- پایگاه اطلاع رسانی موج ارس جلفا - https://mojearasejolfa.ir -

سعید ایامی

به گزارش موج ارس جلفا [1]، سعید ایامی در سال ۱۳۵۸ در هادیشهر دیده به جهان گشود.

به گفته خودش از دوران کودکی به هنگام رفت و آمد به مدرسه از جلوی مغازه‌ای می‌گذشت که در آن نقاشی و ابزار نقاشی وجود داشت و اولین جرقه‌ها و علاقه‌مندی برای انتخاب این هنر از آنجا به وی الهام می‌شود.

وی همانند بسیاری از کودکان آن زمان اولین نقاشی‌ها و افکار کوکانه خود را با گچ و مداد بر روی تخته‌سیاه و کاغذ به تصویر می‌کشد. اما بعدها و با گذشت زمان و با فزونی علاقه به این هنر به صورت جدی و حرفه‌ای به نقاشی کشیدن روی می‌آورد.

سعید ایامی که بارنگ‌روغن آثار خود را خلق می‌کند، دو سالی هم هست که در زمینه مجسمه‌سازی به خلق آثار مشغول می‌باشد.

وی در ابتدا با سبک رئال (طبیعی) نقاشی می‌کشد. و اولین تابلو را با الهام از داستان کودکانه روباه و زاغ به تصویر در می‌آورد.

همچنین آثار وی در نمایشگاه‌های متعددی در سطح کشور و جهان به نمایش درآمده که از جمله آنان می‌توان به نمایشگاه دانشگاه ترکیه و فستیوال نقاشی نخجوان اشاره کرد.

سعید ایامی نقطه عطف هنر خود را در جایی می‌بیند که به دلایلی به مدت ۵ سال از هنر مورد علاقه‌اش دور می‌ماند و در این مدت فقط به مطالعه می‌پردازد و به پیشرفت‌های قابل توجهی دست می‌یابد که این پیشرفت باعث تغییر سبک از رئال به سورئال و هنرهای مفهومی می‌شود.

وی علت این تغییر را بلوغ فکری جامعه می‌داند و می‌گوید، مردم طرز تفکرشان عوض شده از هنر سر در می‌آورند و به همین دلیل به دنبال معنا و مفهوم در عمق تصاویر هستند.

وی با اشاره به نقاشی‌های اولیه تاریخ که در غارها به تصویر کشیده شدند، می‌گوید: این تصاویر ساده نیز دارای معنا و مفهوم هستند این‌ها کشیده شدند تا به آیندگان نحوه زندگی و شکار و روش حمله و … را یاد بدهند و هنر نوین ما نیز با الهام از این تصاویر باید دارای مفهوم شود.

وی معتقد است هر کس بنا به اطلاعات و نحوه نگرش خود از هنر و نقاشی برداشت می‌کند و بر این باور است که نباید نقاشی را به صرف زیبایی کشید و کسانی که به این خاطر نقاشی می‌کنند فقط از صنعت نقاشی بهره می‌برند و نگرش صنعتی دارند نه نگرش هنری.

همچنین وی می‌گوید: هنرمند باید در هنر خود حرفی برای گفتن داشته باشد و فقط از دید مالی به این قضیه نگاه نکند چرا که هنرمند می‌تواند با مفهومی کار کردن و فرهنگ‌سازی جامعه را وادار به رشد و تعالی کند.

سعید ایامی بر این باور است: هنرمندی که به منطقه آزاد ارس می‌آید سرمایه‌گذار است و هنرمند ساکن منطقه آزاد ارس، سرمایه منطقه می‌باشد و باید از این سرمایه‌های گران‌بها حداکثر بهره را برد؛ چرا که منطقه آزاد با این پیشرفت نیاز به طرح‌ها و ایده‌های هنری بسیاری دارد.

وی امیدوار است با اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی، مردم و جامعه را به فکر بها دادن به هنر واقعی فرو بریم و کاری کنیم تا آثار هنری را در بهترین مکان اصلی خود که گالری‌ها، موزه‌ها و خانه‌موزه‌هاست به معرض دید بگذارند.