- پایگاه اطلاع رسانی موج ارس جلفا - https://mojearasejolfa.ir -

بنر زدگی!

به گزارش موج ارس جلفا [1]، این روزها تب نصب بنرهایی با متن‌های مختلف در سطح شهر به قدری افزایش یافته است که نگاه‌های هر رهگذری را به خود جلب می‌کند، نکته‌ای که بیشتر قابل توجه است در این میان هدف از نصب این بنرها می‌باشد که واقعاً جای بحث و کنکاش بسیاری را می‌طلبد، حتی در برخی موارد بنرهای نصب شده توسط افرادی انجام می‌گیرد، یا از جمع‌هایی یاد می‌شود که چه بسا این جمع‌ها مخالف این حرکت بوده و اصلاً اطلاعی از این عمل ندارند.

بنرهایی که طی ماه‌های گذشته شاهد سیل چاپ و نصب آنها در سطح شهر فرهنگی هادیشهر بودیم و در ادامه آن، باران تبریک‌هایی که از طرف شخصیت‌های مختلف به پا خواست یادآور واژه‌هایی نظیر “بیت‌المال” و ”تملق” می‌باشد که متأسفانه به هیچ وجه لایق مردم فهیم شهرمان نمی‌باشد. شاید هم بتوان ریشه این تجمل‌گرایی‌ها را در موارد دیگری جستجو کرد که به ذات هر فرد برمی‌گردد و یا اینکه ریشه در خواسته‌های آینده این افراد دارد.

این روزها که تب انتصابات و انتخابات افراد نمونه و نتایج کنکور بالا گرفته بنرهای تبریک و تقدیر و تشکر از در و دیوارها بالا رفته و هر کسی به فرد مورد علاقه خود تبریکی رو در قالب بنر عرض می‌کند. ولی آیا واقعاً با تبریک گفتن به یک فرد و نصب بنر بر در و دیوار شهر شیرینی انتصاب این افراد فزون‌تر می‌گردد؟

با نگاهی گذرا به بیانات گهربار امامانمان می‌بینیم که امیرالمؤمنین، علی(ع) در خطبه ۲۱۶ نهج‌البلاغه نه تنها مردم را از مدح و ستایش مدیران جامعه باز می‌دارد، بلکه آنان را ترغیب می‌کند که انتقاد کنند و آنچه را حق می‌بینند، آزادانه مطرح سازند و مسائلی که برای اصلاح امور به نظر آنان می‌رسد، گوشزد کنند تا در حکمرانی خطایی رخ ندهد.

مسلم است که می‌توانیم موفقیت‌های دوستان و افراد و چهره‌های محبوبمان را با ملاقات‌های حضوری و تلفنی و انواع وسایل ارتباط جمعی به سمع و نظر این بزرگان برسانیم و نیازی نیست که دیگران را هم از تبریک خود آگاه کنیم که بی‌شک مراجعات حضوری تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت و همچنین مبالغ گزافی را که به منظور نصب بنر صرف می‌نماییم به مؤسسات خیریه‌ای که در سطح شهرمان فعال می‌باشند بدهیم و در راستای فعالیت‌های انسان‌دوستانه آنان نیز سهیم باشیم.

آلودگی تصویری مسئله‌ای است که ره‌آورد نصب بنرهای شهری می‌باشد، چه بسا بنرهایی که در مکان‌های نامناسب نصب گردیده و مانع کسب مغازه‌داران محترم شهرمان شده و یا مزاحمت‌هایی را برای سایر شهروندان به‌وجود می‌آورند.

به هر حال صرف این همه هزینه برای نصب بنر برای چند روز و تبریک انتصاب یک فرد به نظر نمی‌رسد که با عقل سلیم سازگار باشد، و اینکه این هزینه‌ها از بیت‌المال به خاطر برخی خودشیرینی‌ها صورت پذیرد مسلماً جای بسی تأسف دارد و خیانت بزرگی به مردم و جامعه اسلامی می‌باشد. همچنین با وجود توصیه‌های مقام‌معظم‌رهبری درخصوص اقتصاد مقاومتی، این امر کاملاً مغایر با سیاست‌های کلان کشور می‌باشد که لازم است مسئولان ذی‌ربط هرچه سریع‌تر در این خصوص چاره‌اندیشی نمایند.

البته شایان ذکر می‌باشد که امام جمعه محترم شهرستان در نماز عبادی سیاسی جمعه نیز به این امر به عنوان معضلی اساسی در شهر اشاره نموده و خواستار جمع‌آوری این ریخت و پاش‌ها و مزاحمت‌ها شدند، که با این بیان نماینده ولی‌فقیه در شهرستان باید مقابله با این امر با جدیت هر چه بیشتری دنبال شده و از فرهنگ‌سازی‌های نابجا جلوگیری گردد.