این صفحه را چاپ کن!
آشفتگی در بازارهای هفتگی هادیشهر موج می‌زند

بازارهای هفتگی در شهرستان‌جلفا در روز چهارشنبه در قتلگاه و پنج‌شنبه در جنب سالن ورزشی تختی در شهر هادیشهر برپا می‌شود و با وجود استقبال بالای مردم از این بازارها تاکنون تلاش قابل قبولی در جهت بهبود وضعیت آنها انجام نشده است.

به گزارش موج ارس جلفا، بازارهای هفتگی جهت عرضه محصولات بومی و محلی در شهرها برپا می‌شود و شهروندان و حتی مسافران برای تأمین مایحتاج موردنیاز خود به آنجا مراجعه می‌کنند، این بازارها به دلیل اینکه همه محصولات موردنیاز روزمره در یک مکان قرار دارد و باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه می‌شود بسیاری از خانواده‌ها این مکان را برای خرید هفتگی خود انتخاب می‌کنند.

صبح زود و گاهی اوقات حتی از شب روز قبل فروشندگان به محل بازار می‌آیند و بساط‌شان را پهن می‌کنند شور و نشاطی خاص در این بازارها به چشم می‌خورد که خود حدیث زندگی است.

در اکثر نقاطی که بازارهای هفتگی در آن برپا است، مردم، هفتگی خرید می‌کنند، زیرا قیمت محصولاتی که در آن بازارها عرضه می‌شود به نسبت مغازه‌ها و فروشگاه‌ها پایین‌تر است. این بازارهای بکر و ناب به غیر از مردم منطقه برای گردشگران خارجی نیز جذاب، دیدنی و خریدنی است و حتی بهتر از اهالی آن منطقه بر زمان و مکان برپایی این بازارها و قیمت محصولات آن واقف‌اند! چرا که به دلیل ارزش بالای واحد پول کشورشان اجناس زیادی می‌توانند خریداری کنند.

از دیگر امتیازهای مهم بازارهای هفتگی متعادل نگه‌داشتن بهای اجناس، کالاها و جلوگیری از افزایش نامتناسب قیمت‌ها و گران‌فروشی و کم‌فروشی است، البته این امتیاز در همه بازارها لحاظ نشده و نمی‌شود.

عرضه‌مستقیم محصول توسط کشاورزان و تولیدکنندگان محلی از جمله بانوانی که تولیدات خانگی را عرضه می‌کنند باعث می‌شود دست دلالان و واسطه‌ها کوتاه شده و اجناس با کیفیت بهتر و تازه‌تر و همچنین با قیمت مناسب‌تر به دست مصرف‌کننده برسد.

این بازارها، محلی برای دید و بازدید دوستان و آشنایان نیز هست، زیرا اکثر مردم برای خرید به بازارهای هفتگی می‌آیند.

محصولات‌محلی، حیوانات‌خانگی، مواد‌غذایی و پوشاک به همراه وسایل‌خانگی و وسایل‌زینتی و  هزار و یک محصول دیگر نیز در این بازارهای هفتگی یافت می‌شود.

بازارهای هفتگی در شهرستان‌جلفا در روز چهارشنبه در قتلگاه و پنج‌شنبه در جنب سالن ورزشی تختی در شهر هادیشهر برپا می‌شود و با وجود استقبال بالای مردم از این بازارها تاکنون تلاش قابل قبولی در جهت بهبود وضعیت آنها انجام نشده است؛ حال آنکه بازارهای هفتگی در بعد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی اهمیت بسیار زیادی دارند و لازم است به‌طور مناسب ساماندهی شوند.

کمبود فوق‌العاده بالای مکان به تناسب جمعیت بهره‌مند از بازار هفتگی، هتک حرمت نوامیس مردم و برخی نااخلاقی‌های رفتاری به دلیل ازدحام بی‌اندازه در محیطی کوچک، عدم جانمایی مناسب و تمکین فروشندگان به مکانی خاص، بازرسی غیر‌کافی مأموران بهداشت و درمان، صنعت، معدن و تجارت و همچنین سایر متولیان مربوطه جهت کنترل و نظارت بر اجناس فروخته‌شده، نامشخص بودن هویت فروشندگان برای شهروندان به دلیل به همراه نداشتن کارت پیله‌وری در هنگام فعالیت در بازار هفتگی، هرج و مرج و ترافیک شدید در خیابان‌های منتهی به بازار به دلیل عدم وجود مأموران راهنمایی و رانندگی و نبود پارکینگ‌خودرو، غیرممکن بودن تردد خودروهای آتش‌نشانی، اورژانس و سایر خودروهای امدادرسان در مواقع بحرانی و اضطراری از قبیل آتش‌سوزی و …، نبود سرویس‌های بهداشتی و وضعیت بهداشتی بسیار اسفناک و ناراحت‌کننده خیابان بعد از اتمام بازار هفتگی موجب شده تا مردم هادیشهر از وضعیت نابسامان چهارشنبه و پنج‌شنبه بازار گلایه‌مند باشند.

با توجه به این موارد، ساماندهی بازارهای هفتگی هادیشهر که یکی از نیازهای اصلی مردم است، ضروری می‌باشد و تمامی دستگاه‌های اجرایی مربوطه برای بهبود وضعیت آنها باید همکاری کنند.

خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی موج ارس جلفا، پاسخ شهردار، نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر، مسئولان شبکه بهداشت و درمان و مسئول عالی دولت در شهرستان جلفا را خواستار خواهد شد و دوربین موج ارس جلفا مجدد نیز به این مکان مراجعه می‌کند تا عملکرد مسئولان در خصوص مطالبات مردم در چهارشنبه و پنج‌شنبه بازار هادیشهر را ارزیابی نماید. امید داریم در هفته‌های آتی شاهد شرایط متفاوتی در بازارهای هفتگی هادیشهر باشیم…

کلمات کلیدی :

اگر این مطلب را مفید ارزیابی کردید لطفاً به اشتراک بگذارید :