- پایگاه اطلاع رسانی موج ارس جلفا - https://mojearasejolfa.ir -

توسعه روستایی بدون مشارکت روستاییان امکان پذیر نیست/ لزوم ایجاد صنایع مرتبط با کشاورزی در روستاها

به گزارش موج ارس جلفا [1]، فرماندار شهرستان جلفا در همایش بررسی روند توسعه پایدار روستایی شهرستان جلفا ضمن تبریک پیشاپیش دهه مبارک فجر اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی روند رسیدگی به روستاها و عمران و آبادانی روستاها رشد چشمگیری یافت و امروز شاهد آن هستیم که بخش قابل توجهی از روستاها از امکانات مهمی همچون برق، شبکه آب لوله کشی، خانه بهداشت و شبکه گازرسانی برخوردار هستند.

زاهد محمودی با تأکید بر اینکه دولت تدبیر و امید نسبت به حل مسائل روستاها جدی است، تصریح کرد: یکی از برنامه های دولت ارتقاء جایگاه شوراهای اسلامی روستاهاست و معتقد هستیم جایگاه این شوراها باید ارتقا پیدا کند و بتوانند در مسائل روستا تأثیرگذار باشند.

وی مشارکت روستاییان را شرط اصلی توسعه روستایی دانست و گفت: نقش شوراها و دهیاران در ایجاد زمینه های فرهنگ مشارکت مردمی روستایی در راستای توسعه و آبادانی روستاها مؤثر و عملکرد آنها در تأمین معیشت و رفاه و آسایش مردم روستا تعیین کننده می باشد.

فرماندار شهرستان جلفا وجود سرمایه گذار در منطقه را مایه رونق اقتصادی عنوان داشته و خطاب به دهیاران و شوراها تأکید کرد: ایجاد زمینه و بسترهای لازم در راستای سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذار در روستاها، از وظایف دهیاران و شوراها محسوب شده و امکان پیشرفت و توسعه روستایی و در نتیجه ایجاد فرصت های اشتغال در سطح شهرستان از ثمرات وجود سرمایه گذار است.

محمودی همچنین به لزوم توجه به بحث افزایش درآمد و خودکفایی روستاییان اشاره کرد و با تأکید بر شناسایی ظرفیت های روستاها در حوزه های مختلف، خاطرنشان کرد: نباید هیچ محدودیتی برای استفاده از این ظرفیت ها قایل باشیم.

وی افزود: خودکفایی و توسعه روستاها از طریق ایجاد صنایع مرتبط با کشاورزی همچون صنایع تبدیلی، صنایع دستی، گردشگری و کارهای دیگری که می تواند در ارتباط با روستاها انجام شود، امری شدنی است.