- پایگاه اطلاع رسانی موج ارس جلفا - https://mojearasejolfa.ir -

اشتغال پایدار و اقتصاد نیاز پایه توسعه مناطق روستایی است

به گزارش موج ارس جلفا [1]، مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی در همایش بررسی روند توسعه پایدار روستایی شهرستان جلفا با تأکید بر اینکه باید روستاها به کانون توسعه کشور تبدیل شوند، گفت: در دولت تدبیر و امید اهتمام جدی برای رسیدگی به روستاها وجود دارد و امیدوارم بتوانیم با همت یکدیگر برنامه ریزی دقیقی انجام داده و هر روز گره ای از مشکلات روستاها برطرف کرده و شاهد رشد و توسعه روستاها باشیم.

ایرج مرندی تصریح کرد: آباد کردن روستاها و رونق اقتصادی و رفاهی با مشارکت مردم موجب ماندگاری جمعیت روستایی، رونق تولید و ارزش افزوده بالا و کاهش آسیب های ناشی از مهاجرت های بی رویه را در پی دارد.

وی اشتغال پایدار و کمی درآمد مردم را مهم ترین مشکل‌ در مناطق روستایی دانست و گفت: اگر اشتغال پایدار و اقتصاد روستایی سروسامان پذیرد مشکلات عمرانی و زیرساختی هم رفع می شود و پیشرفت و توسعه روستایی شکل می گیرد.

مرندی با اشاره به اجرای طرح مشارکت مردمی و توسعه اقتصادی روستاییان در کشور گفت: این طرح که تاکنون در هیچ دولتی اجرا نشده این است که مردم روستاها در قالب شرکت های تعاونی به هر اندازه سرمایه گذاری کنند دولت سه برابر آن را به این شرکت ها تسهیلات ارایه کند.

وی افزود: این تسهیلات با سود ۴ درصد و بازپرداخت ۱۰ ساله است که کارت یارانه روستاییان هم به عنوان وثیقه از آنها در برابر این تسهیلات دریافتی پذیرفته می شود و این طرح زمینه توسعه روستاها را فراهم می کند.

مدیرکل امور روستایی آذربایجان شرقی ادامه داد: اگر سرمایه گذاران هم در روستاها اقدام به سرمایه گذاری کنند به آنها تسهیلات با سود ۱۲ درصد پرداخت می شود که باید ضمانت نامه ملکی داشته باشند.

ایرج مرندی خاطرنشان کرد: دهیاری ها و شوراهای اسلامی کانون تصمیم سازی کلان و راهبری هدفمند روستاها هستند و باید با مطالعات کاربردی، هدایتگری صحیح منابع اعتباری، جلب مشارکت مردم و تعامل و همدلی شاخص های اقتصادی، عمرانی و اجتماعی روستاها را ارتقا دهند.