- پایگاه اطلاع رسانی موج ارس جلفا - https://mojearasejolfa.ir -

نشست تخصصی بررسی مسایل و مشکلات شهرستان جلفا برگزار شد

به گزارش موج ارس جلفا [1] به نقل از ایرنا، فرماندار شهرستان جلفا در این نشست با تشریح نقاط قوت و نقاظ ضعف شهرستان خواستار استفاده از نقاط قوت و رفع نقاط ضعف شد.

زاهد محمودی قرارگرفتن ۸۵ درصد محدوده شهرستان در قلمرو مناطق چهارگانه را مشکل اصلی توسعه شهرستان بیان کرد و گفت: این وضعیت، سرمایه گذاری دراین شهرستان را دچار مشکل کرده است.

وی به قابلیت های کشاورزی و تولید محصولات باغی در شهرستان به خصوص سواحل ارس اشاره و قوانین حریم بستر رودخانه ارس را همسو با سیاست های کنونی دولت در رونق کشاورزی در این مناطق ندانست.

فرماندار جلفا با تشریح هسته های اصلی سند تدبیر و توسعه شهرستان، گردشگری را هسته اصلی این سند بیان و تصریح کرد: سرمایه گذاری خوبی در این خصوص در شهرستان صورت گرفته که مقررات قانونی زیست محیطی این روند را کند کرده است.

محمودی وضعیت راه های ارتباطی شهرستان را نیازمند عزم جدی مسئولان دانست و گفت: تونل های سه گانه محور جلفا- سیه رود و اتوبان جلفا- مرند نیازمند تخصیص اعتبارات ویژه است.

وی به قابلیت های آبزی پروری در سواحل رودخانه ارس اشاره کرد و افزود: دراین خصوص تعدادی طرح موفق به اخذ مجوز شدند که لازم است موانع صدور مجوز برای تمامی تقاضاها برداشته شود.

محمودی تسریع دراجرای تصفیه خانه آب شرب جلفا- مرند، اجرا و تکمیل ورزشگاه ۵ هزار نفری هادیشهر و اجرای طرح تفضیلی هادیشهر را از مدیران استانی خواستار شد.

وی از توجه ویژه مسئولان ارشد استانی در حل مشکلات و موانع سرمایه گذاری در شهرستان جلفا تشکر کرد.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز دراین نشست با تشریح ظرفیت های موجود در شهرستان جلفا، اظهارکرد: این شهرستان قابلیت تبدیل شدن به قطب آبزی پروری استان را دارد.

محمدصادق پورمهدی تصریح کرد: صنعت آبزی پروری به طور مستقیم با سلامت مردم و ایجاد اشتغال درارتباط است و رونق آن در شهرستان جلفا دارای توجیه اقتصادی است.

وی در این زمینه ، حفاظت محیط زیست و آب منطقه ای استان را مکلف به رفع محدودیت ها و موانع موجود سرمایه گذاری در بخش آبزی پروری در سواحل ارس کرد.

معاون عمرانی استاندار وجود منطقه آزاد ارس را نعمت و فرصت بزرگی برای توسعه استان و شهرستان دانست و افزود: باید از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کرد چرا که توسعه این منطقه، توسعه استان را رقم خواهد زد.

پورمهدی با بیان اینکه دولت یازدهم توجه ویژه ای به مناطق مرزی به خصوص شهرستان جلفا دارد، از تمامی مدیران دستگاههای اجرایی خواست دولت را در نیل به این سیاست ها و برنامه ها یاری کنند.

وی گردشگری و توریسم را مشخصه اصلی شهرستان جلفا بیان کرد و افزود: باید زیرساخت های لازم برای گردشگری از جمله مراکز اقامتی و رفاه گردشگرها بیشتر مورد توجه قرارگیرد.

پورمهدی با مفید ارزیابی کردن نشست های بررسی مسایل و مشکلات شهرستان ها، از مدیران استانی خواست در زمینه مشکلات مطروحه در نشست مذکور تلاش و همت بیشتری از خود نشان دهند.

در ادامه هریک از مدیران کل حفاظت محیط زیست، آب منطقه ای، شیلات و راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی گزارشی از اقدام های صورت گرفته در توسعه و آبادانی در شهرستان جلفا ارایه کردند.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی و مدیران کل استانی در سفری یک روزه به شهرستان جلفا از نزدیک در جریان پروژه های عمرانی در دست اجرا از جمله اتوبان جلفا- مرند، طرح های عمرانی شهرداری هادیشهر، مشکلات مسکن مهر و دشت گوردیان قرارگرفتند.