این صفحه را چاپ کن!
نبود مراکز پشتیبانی تولید مهم ترین تنگنای جلفا/ مساله بیکاری چالش بزرگ شهرستان

فرماندار جلفا کمبود صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی و عدم وجود مراکز پشتیبانی تولید، تجارت و شرکت‌های بزرگ تخصصی صادراتی و بازاریابی را از مهم‌ترین تنگناهای این شهرستان برشمرد.

به گزارش موج ارس جلفا به نقل از فارس، زاهد محمودی قبل از ظهر شنبه در جلسه شورای برنامه ریزی استان و در جریان تصویب سند توسعه و تدبیر جلفا تصریح کرد: شهرستان جلفا ۵۵ هزار و ۱۶۶ نفر جمعیت دارد و دارای نرخ رشد جمعیتی ۰٫۰۸ درصدی، نسبت شهرنشینی ۶۸٫۴۴ درصدی و نرخ باسوادی ۸۴٫۱۱ درصدی است.

وی نرخ مشارکت شهرستان جلفا را ۴۱٫۰۳ درصد اعلام کرد و افزود: تعداد افراد شاغل و بیکار شهرستان به ترتیب ۱۷ هزار و ۲۷۲ نفر و ۲ هزار و ۱۳۶ نفر و نرخ بیکاری شهرستان نیز ۱۱٫۰۱ درصد است.

محمودی اظهار داشت: ۲۱٫۶ درصد شاغلان شهرستان در بخش کشاورزی، ۹٫۹ درصد در بخش صنعت و معدن، ۶۳ درصد در خدمات و ۵٫۵ درصد در سایر حوزه‌ها فعالیت دارند.

فرماندار جلفا تولید محصولات زراعی شهرستان را ۳۹ هزار و ۳۲۵ تن، محصولات باغی ۳ هزار و ۵۳۴ تن، گوشت قرمز یک هزار و ۷۸۵ تن، گوشت مرغ ۹۸ تن، تخم مرغ ۳۰۶ تن، شیر ۱۵ هزار و ۴۸۰ تن، عسل ۲۲۶ تن و شیلات ۱۲۷ تن اعلام کرد.

وی با بیان اینکه تعداد کل کارگاه‌های صنعتی و تعداد شاغلین این کارگاه‌ها به ترتیب ۸۱ کارگاه و یک هزار و ۷۵۴ نفر است، اضافه کرد: تعداد کل معادن شهرستان ۵ معدن است که از این تعداد ۴ معدن فعال بوده، ۳۸ نفر نیروی کار در این معادن مشغول هستند و میزان استخراج سالانه معادن نیز ۶۸۲ هزار تن است.

محمودی طول‌ کل راه‌های شهرستان جلفا را ۴۹۹٫۷ کیلومتر عنوان کرد و افزود: طول راه های اصلی ۳۵، راه‌های روستایی ۲۲۳٫۵ و راه های روستایی آسفالت ۱۱۵٫۷ کیلومتر است.

قابلیت‌های شهرستان جلفا

فرماندار جلفا قابلیت های این شهرستان را وجود پایانه‌های حمل و نقل، نزدیکی به بازارهای مصرف تبریز و مرند، وجود جاذبه‌های طبیعی و گردشگری، زمین های کشاورزی وسیع و ظرفیت بالای آبزی‌پروری، وجود شهرک صنعتی هادیشهر و وجود ذخایر معدنی اعلام کرد.

تنگناهای شهرستان جلفا

وی گفت: شیب‌دار بودن اراضی و هزینه‌بر بودن انتقال آب در اراضی مجاور رودخانه‌ها، کمبود صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی، محدودیت زیست محیطی برای اجرای پروژه های کشاورزی و صنعتی، وجود سیلاب‌های شدید در حوضه های آبریز شهرستان، بالا بودن نرخ بیکاری، محدودیت زیرساخت‌های ارتباطات رسانه‌ای و مخابرات در شهرستان و ضعف زیرساخت‌های حمل و نقل بین‌المللی تنگناهای جلفا هستند.

هسته‌های کلیدی شهرستان جلفا

محمودی هسته‌های کلیدی شهرستان جلفا را توسعه گردشگری، توسعه کشاورزی با رویکرد باغی و آبزی‌پروری، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و بازرگانی و توسعه صنعت و معدن عنوان کرد.

کلمات کلیدی :

اگر این مطلب را مفید ارزیابی کردید لطفاً به اشتراک بگذارید :