- پایگاه اطلاع رسانی موج ارس جلفا - https://mojearasejolfa.ir -

سرمایه گذاری هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی در بخش زیربنایی ارس

به گزارش موج ارس جلفا [1] به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد ارس، ایرج حاتمی با اعلام این خبر افزود: پروژه های متعدد در بخش های آب، برق، گاز، مخابرات و اینترنت در ارس اجرا شده و از سال آینده تحول اساسی در این حوزه ایجاد می شود.

وی افزود: با توجه به روند روبه رشد توسعه صنایع مختلف، تجارت و گردشگری در ارس، برنامه ریزی های لازم برای تامین نیاز فعلی و آینده ارس انجام شده و عملیات اجرایی زیرساخت ها از سال آینده آغاز می شود.

هوشمندسازی ارس در سال ۱۳۹۵

وی هوشمندسازی منطقه آزاد ارس در سطوح مختلف فعالیتی این منطقه را از مهم ترین اهداف سازمان برای سال آینده عنوان کرد و گفت: سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری پروژه چتر اینترنت وای فای در سطح محدوده منطقه آزاد ارس در حال نصب بوده و از سال آینده با سطح پوشش وسیع، تحول خوبی در خدمات اینترنتی این منطقه ایجاد می شود.

حاتمی در رابطه با این پروژه گفت: اینترنت با پهنای باند ۴۰ مگابایت و با امکان اتصال همزمان چهار هزار الی ۱۰ هزار نفر بدون کاهش سرعت دسترسی در سراسر ارس قابل دریافت خواهد بود.

وی افزود: پروژه سایت علم و فناوری در ۴۰ هکتار با ۴۵۰ میلیارد ریال در سایت فناوری ارس نیز از دیگر برنامه های سال آینده می باشد که در راستای تجاری سازی ایده های شرکت های فعال راه اندازی می شود.

حاتمی از پیشرفت ۹۰ درصدی پروژه فیبر نوری ارس خبر داد و با بیان اینکه ۳۰ کیلومتر فیبر نوری طی یک سال گذشته در نقاط مختلف از جمله سطح شهر و فازهای یک و دو صنعتی ارس فراهم شده است، گفت: تامین فیبر نوری بطول دو کیلومتر در سایت گلخانه ای و ۱۱ کیلومتر در سایت صنایع سنگین نیز انجام شده و ۷٫۵ کیلومتر نیز در ضلع شرقی سایت صنایع سنگین اجرا می شود.

پیشرفته ترین سیستم مخابراتی کشور در ارس راه اندازی شد

وی از اجرای پیشرفته ترین سیستم مخابراتی موجود برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت: با توجه به وجود فیبر نوری در سطح شهر جلفا که زیرساخت اصلی سیستم مخابراتی جی پان می باشد، خدمات این سیستم برای نخستین بار در کشور در سطح وسیع در ارس ارایه شد که با امکان ارایه خطوط تلفن بصورت نامحدود تحول شگرفی در حوزه مخابرات ارس ایجاد کرده است.

ایرج حاتمی در بخش دیگر سخنان خود در اتاق خبر ارس، از آغاز عملیات احداث دو پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی با توان تولید یک هزار مگاوات برق خبر داد و افزود: تنها برای تامین نیاز برق چند سال آتی سایت صنایع سنگین ارس ظرفیت ۳۶۰ مگاواتی ایجاد شده و در گام نخست امکان استفاده از ۱۴۰ مگاوات وجود دارد که از این میزان برای سال آینده ۷۰ مگاوات مورد استفاده قرار می گیرد.

معاون امور زیربنایی و توسعه ارس از افزایش چشمگیر میزان گاز تامین شده برای مصرف کارخانه ها و پالایشگاه ها طی سال آینده خبر داد و گفت: این میزان از ۳۰ هزار متر مکعب به ۱۷۰ هزار متر مکعب در ساعت افزایش می یابد.

وی میزان کل مصرف آب شرب شهرهای جلفا و هادیشهر را ۱۸۰ لیتر در ثانیه اعلام کرد و با بیان اینکه آب شرب شهر جلفا از هادیشهر تامین می شود، گفت: مصرف فعلی آب شرب شهر جلفا ۵۰ لیتر در ثانیه است و با اقدامات انجام شده ۴۰ لیتر در ثانیه بصورت مجزا در جلفا تامین می شود.

ایرج حاتمی با اشاره به اینکه در دوره ۱۰ ساله فعالیت منطقه آزاد ارس تاکنون هیچگونه تولید آب شرب مجزا در شهر جلفا وجود نداشته است، افزود: طبق برنامه ریزی بعمل آمده سال آینده میزان آب شرب تامین شده در جلفا به ۸۰ لیتر در ثانیه و آب خام صنعتی به ۴۰۰ لیتر افزایش می یابد.

حاتمی افزود: تامین آب شرب فازهای یک و دو صنعتی ارس و آب رسانی به میزان ۲۵۰ لیتر در ثانیه به سایت صنایع سنگین و با لوله گذاری بطول ۱۰ کیلومتر از مهمترین پروژه های این حوزه در سال آینده می باشد.

اجرای مرحله ای شهر فرودگاهی ارس

ایرج حاتمی از اجرای مرحله ای شهر فرودگاهی ارس خبر داد و گفت: در گام نخست دو هزار متر از چهار هزار و ۵۰۰ متر باند فرودگاه همراه با تاسیسات مورد نیاز و در قالب طرح شهر فرودگاهی در مدت دو سال و با بودجه سازمان منطقه آزاد ارس احداث می شود.

وی گفت: برای احداث فرودگاه بین المللی ارس که به شیوه نوین شهر فرودگاهی خواهد بود، ۴۰۰۰ میلیارد ریال بودجه لازم است که بر اساس آخرین تصمیم ها این زیرساخت مهم در فاصله های زمانی و بر اساس نیازهای ایجاد شده تکمیل خواهد شد.

حاتمی عمده هدف از احداث فرودگاه را حمل و نقل باری عنوان کرد و اظهار داشت: در مرحله نخست امکان پرواز هواپیماهای باری و مسافربری کوچک فراهم می شود.
وی از احداث سکوی تخلیه و بارگیری ریلی در فازهای صنعتی ارس خبر داد و گفت: عملیات اجرایی پروژه احداث سکوی تخلیه و بارگیری ریلی به طول دو هزار و ۲۰۰ متر در محدوده فازهای یک و دو صنعتی و محدوده ۴۰ هکتاری بزودی با امضای تفاهم نامه بین سازمان منطقه آزاد ارس و راه آهن کشور آغاز می شود.

ایرج حاتمی زمان اتمام مطالعات مسیر ریلی جلفا-اصلاندوز-قلی بگلو را سال آینده اعلام کرد و گفت: راه آهن کشور اجرای این پروژه را منوط به اجرای بخش مورد نیاز تکمیل کریدور شمال جنوب در خاک ارمنستان کرده بود، که خوشبختانه با امضای پروتکل بین وزرای راه ایران و ارمنستان، مقرر شده است خط آهن ارمنستان با هزینه ای بالغ بر ۶۰۰ میلیون دلار تا مرز نوردوز (محدوده دوم منطقه آزاد ارس) احداث شود.