- پایگاه اطلاع رسانی موج ارس جلفا - https://mojearasejolfa.ir -

نقدی بر همایش نمایشی جوانان در شهرستان جلفا

به گزارش موج ارس جلفا [1]، همایش بزرگ رأی اولی‌های شهرستان‌جلفا با عنوان “رویداد جوانی” در سالن آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار شد.

در این همایش دو موضوع وجود داشت، اول اینکه شهروندان و جوانان شهرستان با شور و اشتیاق وصف‌ناپذیری در این همایش شرکت کرده و نشان دادند از طرح‌هایی که با محوریت جوانان اجرا شود به خوبی استقبال می‌کنند.

دوم اینکه متأسفانه علی‌رغم تبلیغاتی که شد تنها چیزی که در این همایش مورد توجه نبود همان جوان بود و بس.

اگر چه نشست جوانان شهرستان در کنار هم، آن هم با هدف تقویت ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی آنان کاری ارزنده است، اما مطالعه مباحثی که از سوی فرماندار جلفا طرح شد، نشان داد که این همایش با وجود تغییر نوع جنس سنی مخاطبان، همچون دیگر همایش‌های شهرستانی، بیشتر کاربرد رسانه‌ای و تزئینی داشت و مطالب طرح شده نیز بیشتر همان موضوعاتی بوده که بارها تکرار شده و چیز جدیدی ارائه نشده است.

همایش، همایش جوان بود، اما حتی یک جوان اجازه نیافت پای تریبون رفته و چند کلامی به نمایندگی از جوانان صحبت کند، از درد دل جوانان بگوید، از اشتیاق جوانان به انتخابات بگوید، از حس رأی اولی بودن بگوید، از مشکلات جوانان بگوید، از…

برنامه‌های گنجانده شده در این همایش، اجرای موسیقی زنده، سخنرانی، اجرای تئاتر و  نهایتأ تجلیل از جوانان نخبه بود، برنامه دیگری در این همایش که با حضور جمع کثیری از جوانان این دیار برپا شد، وجود نداشت.

اما باید خدا را شکر کرد که با همه این اوصاف چند تن از جوانان تقدیر شدند و نامی از چند جوان در این به‌اصطلاح همایش برده شد وگرنه این برنامه کلاً به تئاتر تبدیل شده بود چرا که بیش از دو سوم وقت همایش به اجرای نمایشی که هیچ سنخیتی هم با موضوع برنامه نداشت، اختصاص یافت.

راستی خروجی این همایش چه بود و چه اقداماتی برای معرفی بیشتر جایگاه جوانان و هویت‌بخشی به آنان انجام شد؟ چه معیارهایی برای انتخاب کاندیدای اصلح تبیین شد؟ چه گام مثبتی برای جوانان این دیار برداشته شد؟ کدام مشکل از روی دوش این جوانان برداشته شد؟