- پایگاه اطلاع رسانی موج ارس جلفا - https://mojearasejolfa.ir -

اولین همایش تخصصی سال جهانی نور در جلفا برگزار شد

به گزارش موج ارس جلفا [1]، اولین همایش تخصصی ستاد منطقه ای سال جهانی نور به همت آموزش و پرورش شهرستان جلفا و با همکاری دانشگاه پیام نور واحد جلفا و سازمان منطقه آزاد ارس در سالن آمفی تئاتر دانشگاه پیام نور جلفا برگزار شد.

در این همایش مدیر آموزش و پرورش شهرستان جلفا با اشاره به اهمیت نور در گردشگری و شهرسازی گفت: امروزه یک اجماع جهانی در این باره وجود دارد که چنانچه به همه قابلیت های صنعت گردشگری و به ویژه گردشگری شهری توجه شود، می تواند به عنوان یکی از راهبردهای توسعه اقتصادی و فرهنگی شهرها محسوب گردد.

اباذر کاظمی افزود: موفقیت در این امر، مستلزم توجه به فرآیندهای ایجاد ارزش و جذابیت افزوده در جاذبه های گردشگری است و یکی از تأثیرگذارترین آنها نورپردازی است که اگر بتوانیم از این مقوله نهایت استفاده را ببریم می توانیم موفقیت های زیادی را در حوزه شهری و گردشگری کسب نماییم.

وی اظهار کرد: با ارایه یک سیستم نوری ثابت و مناسب، صنعتی کردن نور، شدید و ملایم نمودن آن، تنوع رنگ و تراکم نور، رنگ نور و جهت تابش آن می توان به اجسام روح، شکل و فرم داد و تنها در شب نمایش چنین هماهنگی بین نور و رنگ را به نمایش گذاشت که در این راه باید نظر متخصصین و طراحان در زمینه نورپردازی در زیباسازی محیط شهری بهره برد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس نیز در این مراسم با بیان اینکه نور از جمله مهم ترین مواهب الهی است، گفت: نور در زندگی بشر از ارزش بسزایی برخوردار است؛ در واقع هیچ عنصری در دنیا بدون وجود نور هویت دیداری ندارد و تصور زندگی بدون نور غیر ممکن است.

محسن خادم عرب باغی افزود: باید این نعمت را برای رفع مشکلات جامعه بشری بکار برد و برای استفاده بهینه باید روش های نوینی بکار گرفته شود؛ البته کشور ما در استفاده از این تکنولوژی فاصله چندانی با کشورهای دنیا ندارد و آمادگی کامل داریم تا از سازمان ها، نهاد ها و ارگان های مختلف در تدوین پایان نامه ها و مقالات مختلف علمی در این زمینه حمایت کنیم.

در ادامه این همایش، رئیس ستاد ملی سال جهانی نور هدف از نامگذاری سال ۲۰۱۵ به عنوان سال جهانی نور را برجسته‌ کردن اهمیت نور و تکنولوژی‌ اپتیکی در زندگی و آینده ساکنان کره زمین ذکر کرد و گفت: نور در زندگی روزمره ما نقش حیاتی دارد و به عنوان یک علم فرارشته‌ ای مطرح شده است به گونه ای که قرن بیستم به نام قرن فتونیک و قرن بیست و یکم به عنوان قرن بیوفتونیک نامگذاری شده و سال جاری میلادی نیز سال نور معرفی شده است.

دکتر حبیب تجلی علت این نامگذاری را بزرگداشت یازدهمین قرن ولادت ابن هیثم، دانشمند برجسته دوره اسلامی دانست و ادامه داد: ابن هیثم در سال ۱۰۱۵ جزو دانشمندان و صاحب نظران برجسته و برتر جهان در حوزه نور بوده که سال ۲۰۱۵ نیز به مناسبت بزرگداشت وی به عنوان سال نور نامگذاری شده است.

وی با اشاره به اهمیت نور در حوزه های توسعه، علم، زندگی، صنعت، کشاورزی، دفاعی، پزشکی، انرژی، صنایع غذایی و سلامت، تصریح کرد: امروزه نور و لیزر کاربرد‌های فراوانی در حوزه های آسیب شناسی، معاینات و درمان دارد، ضمن آنکه مخابرات نوری تحولات زیادی را در ارتباطات جوامع بشری ایجاد کرده است. علاوه بر کاربرد لیزر در رادارهای حوزه دفاعی ورود ال.ای.دی ها به صنایع موجب صرفه جویی در مصرف انرژی شده است.

رئیس ستاد ملی سال جهانی نور با تأکید بر اینکه نور نقش اساسی در زندگی روزمره ما ایفا می کند، گفت: نور در جای جای زندگی و روابط اجتماعی ما نقش اساسی دارد و هدف یونسکو این است که نگرش عمومی را به این سمت سوق دهد که سرمایه گذاری برای توسعه دانش مرتبط با نور باشد. آموزش های ما در دانشگاه ها و آموزش و پرورش هم باید به این سمت سوق داده شود.

در پایان مراسم از فعالان حوزه فیزیک در شهرستان جلفا با اهدا لوح سپاس قدردانی به عمل آمد.

بر اساس این گزارش، با توجه به جایگاه نور در زندگی و اهمیت شناخت فناوری های مبتنی بر آن و به مناسبت هزارمین سال انتشار کتاب المناظر تألیف گرانقدر ابن هیثم نورشناس بزرگ مسلمان، سال ۲۰۱۵ از سوی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) به نام سال جهانی نور نامگذاری شده است.

ابن هیثم (۴۳۰-۳۵۴ ه.ق) که در غرب به آلهازن (Alhazen) شناخته می شود از بزرگترین ریاضیدانان و بهترین فیزیکدان مسلمان است.

او به عنوان اولین دانشمند فیزیک نور در جهان، در زمینه شناخت نور و قانون های شکست و بازتاب آن نقش مهمی ایفا کرده است.