- پایگاه اطلاع رسانی موج ارس جلفا - https://mojearasejolfa.ir -

جاذبه های گردشگری شهرستان جلفا و منطقه آزاد ارس، امامزاده سید محمدآقا (ع) نوجه مهر

به گزارش موج ارس جلفا [1]، آستان مقدس امامزاده سید محمدآقا (ع) در شهرستان جلفا و منطقه آزاد ارس و در روستای نوجه مهر (به عرض جغرافیایی ‘۵۰ °۳۸ و طول جغرافیایی ‘۱۳ °۴۶) قرار دارد. این بقعه از بقاع مشهور آذربایجان بوده و آوازه آن از مرزهای استان فرارفته و یکی از بقاع مطرح در سطح کشور محسوب می شود.

بنای سابق بقعه در ابعاد ۴ × ۳ متر بوده و با استفاده از چوب و گل ساخته شده بود.

این بنا به مرور زمان تجدید بنا شده و مرحله ساخت و توسعه آستان مقدس امامزاده سید محمد از سال ۱۳۶۶ شمسی شروع گردیده است. وسعت عرصه آستان امامزاده بیش از ۶۵۰۰ مترمربع و مساحت بقعه ۴۵۰ مترمربع است.

نمای بقعه دارای ازاره ای به ارتفاع یک متر از سنگ مرمر و بقیه دیوارها با آجرهای سه سانتی اجرا شده و بالای دیوارهای شرقی، جنوبی و شمالی کتیبه ای با کاشی کاری آبی رنگ نصب شده که حاوی آیاتی از سوره مبارکه جمعه است. در نمای شرقی بقعه دو گلدسته قرار دارد و بدنه گلدسته ها و سطح بیرونی گنبد با کاشی های هفت رنگ اجرا شده است.

بقعه دارای یک پنجره و دو ورودی در نمای شمالی است. یکی مخصوص آقایان و دیگری اختصاص به خانم ها دارد. ورودی دیگری به همراه دو پنجره در نمای جنوبی، دو پنجره در نمای شرقی و یک پنجره در نمای غربی است. درها و پنجره ها از آهن و نعل درگاهی آنها قوسی شکل است. نمای داخلی دارای ازاره ای در حدود ۱/۶۰ متر بوده و سپس تمامی دیوارها، سقف و هفت ستون موجود در داخل بقعه، به طرز زیبایی آینه کاری شده و کف آن نیز با فرش های دستبافت و ماشینی و پتو مفروش شده است. ضریح منور درست در زیر گنبد قرار دارد.

سطح درونی گنبد به شکل زیبایی آینه کاری شده و دورتادور قسمت تحتانی گنبد مزین به آیات الهی است. در گریو گنبد چند پنجره برای روشنایی بقعه تعبیه شده است. ضریح منور امامزاده در سال ۱۳۸۰ شمسی به جای ضریح آلومینیومی قبلی نصب شده است. این ضریح از جنس نقره بوده و همچون سایر ضریح هایی است که در سطح استان در چند امامزاده موجود است. قبر حدود یک متر پایین تر بوده و به گفته متولی فاقد کتیبه است.

DSCF6599 [2]

دورتادور بقعه دارای زائرسرا در سه طبقه، فروشگاه، کشتارگاه، سرویس های بهداشتی، دفتر امامزاده، حسینیه و پارکینگ بوده و در وسط صحن دو دستگاه آب سردکن قرار دارد. سند ملک امامزاده به شماره ملک ۱۰۰/۲۰۳/۶۹/۶۸ بوده و به شماره ۱۰۵۰ ثبت شده است.

درباره حیات علمی، معنوی و خدمات دینی و مذهبی امامزاده سید محمد، مطلبی در کتاب های تاریخ و نسب شناسی به رویت نگارنده نرسید. طی صحبت هایی که با متولی محترم آستان مقدس امامزاده سید محمد به میان آمد، ایشان ضمن صحبت های مفصلی گفتند:

«نسب نامه امامزاده سید محمد توسط حجت الاسلام حاج سید محمد سجادی از محققین آستان قدس رضوی استخراج و به تأیید حاج شیخ علی فلسفی رسیده است. متن شجره نامه چنین است:

محمد بن سالم بن صادق بن محمود بن شعیب بن مبرقع بن موسی بن ابوطالب بن علی بن محمد بن علی بن موسی الرضا (ع).»

به گفته متولی امامزاده، بقعه هر ساله حدود سه میلیون زائر دارد و در مناسبت های مذهبی آستان امامزاده مملو از زائر است. امامزاده تحت نظر هیأت امنا و با نظر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان جلفا اداره می شود. تولیت امامزاده با آقای حاج شیخ حسین علیزاده است.