- پایگاه اطلاع رسانی موج ارس جلفا - https://mojearasejolfa.ir -

جاذبه های گردشگری شهرستان جلفا و منطقه آزاد ارس، امامزاده سید شعیب (ع) دوزال

به گزارش موج ارس جلفا [1]، آستان مقدس امامزاده سید شعیب (ع) در شهرستان جلفا و منطقه آزاد ارس و بر فراز تپه ای در روستای دوزال (به عرض جغرافیایی ‘۵۱ °۳۸ و طول جغرافیایی ‘۱۳ °۴۶) قرار دارد. این امامزاده مشرف به رود ارس در مرز ایران و آذربایجان بوده و قدمت آن مربوط به دوره ایلخانی است. بقعه به صورت برج هشت ضلع آجری و روی یک قاعده سنگی استوار گردیده است. در هر ضلع طاق نماهایی بلند با طاق جناغی به چشم می خورد که از یکنواختی نمای خارجی برج می کاهد.

در قسمت فوقانی حاشیه ای از تزئینات معرق با کاشی های لاجوردی و فیروزه ای به عرض ۱۱۰ سانتی متر دورتادور برج به چشم می خورد که قسمت زیادی از آن فرو ریخته است. در قسمت غربی برج یک نغول فرو ریخته، کتیبه ای از کاشی فیروزه ای نصب گردیده که بر روی آن، عبارت «عمل استاد محمد بن جمال احمد البناء التبریزی» حک شده است.

برج دارای گنبدی دو پوش است. طیقه همکف برج دارای دو در ورودی با کتیبه های ویران شده است. دو در ورودی به بقعه وجود دارد؛ یکی از آنها در ضلع شمالی و دیگری در ضلع شرقی قرار دارد. مسجد قدیمی در سال ۱۲۸۸ قمری و با استفاده از خشت خام و گل ساخته شده و سقفش سازه چوبی دارد. در سقف مسجد دو تخته پرده به کار رفته که در یکی از آنها آیه ای از قرآن کریم و در دیگری تاریخ ساخت، اسم بنا و نام معمار مسجد به چشم می خورد. متن آنها چنین است:

«بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ * وَإِن یَکَادُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّکْرَ وَیَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ» (قلم / ۵۱) حررّه علی بن مرحوم ملا محمّد صادق کوماری سنه ۱۲۸۸٫»

***

«هو الله

در تاریخ شهر رمضان المبارک سنه ۱۲۸۸ بنای این مسجد عالی با اهتمام توفیق آثار کربلایی حسین دوزالی، به معماری آقا میرشفیع و معماری اوستاد ابراهیم صورت پذیرفت. حررّه ملا آقا سنه ۱۲۸۸٫»

کف سرداب حدود پنج پله پایین تر از کف مسجد است. وسط سرداب یک ستون هشت پر آجری قرار دارد و سقف آجری سرداب که به طرز ماهرانه رسمی بندی شده، بر روی آن و جرزهای اطراف قرار گرفته است. در سمت راست سرداب، قبر امامزاده سید شعیب واقع شده که به وسیله یک ضریح منور به ابعاد ۰/۸۰ × ۲/۲۰ متر محصور شده است. ضریح منور امامزاده در سال ۱۳۹۲ شمسی به جای ضریح آهنی قبلی نصب شده است. این ضریح از جنس طلا و نقره بوده و همچون سایر ضریح هایی است که در سطح استان در چند امامزاده موجود است.

DSC07402 [2]

برخی از اهالی روستا اعتقاد دارند امامزاده سید شعیب از اجداد امامزاده سید محمد نوجه مهر است و برخی دیگر ایشان را برادر احمد بن امام موسی کاظم (ع) معروف به “شاهچراغ” می دانند. با توجه به متن شجره نامه امامزاده سید محمد نوجه مهر که از کتابخانه آستان قدس رضوی استخراج شده، امامزاده سید شعیب، جد چهارم امامزاده سید محمد نوجه مهر است؛ بنابراین، اعتقاد به اینکه امامزاده سید شعیب از اجداد امامزاده سید محمد نوجه مهر باشد، قوت می گیرد. در شجره نامه چنین آمده است:

«شعیب بن مبرقع بن موسی بن ابوطالب بن علی بن محمد بن علی بن موسی الرضا (ع)».

آستان مقدس امامزاده سید شعیب (ع) یکی از معروف ترین و باصفاترین امامزادگان آذربایجان است. هر ساله هزاران زائر از اقصی نقاط ایران برای زیارت ایشان به روستای مرزی دوزال سفر می کنند. آستان امامزاده شعیب (ع) از امکاناتی نظیر برق، آب، سرویس بهداشتی و زائرسرا برخوردار بوده و تحت نظر هیأت امنا اداره می شود.