- پایگاه اطلاع رسانی موج ارس جلفا - https://mojearasejolfa.ir -

مجوز فعالیت معدن اوچ داغلار جلفا در پناهگاه حیات وحش کیامکی ابطال شد

به گزارش موج ارس جلفا [1] به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی، حمید قاسمی افزود: فعالیت معدن سنگ مرمر شماره دو اوچ داغلار جلفا که بدون طی مراحل قانونی در دولت قبل با استفاده از خلاء های قانونی صورت گرفته بود، با پیگیری های انجام شده از طریق شورای عالی معادن و همکاری خوب مقامات قضایی متوقف شد.

وی گفت: محدوده این معدن به عنوان محدوده غیرقابل واگذاری در اختیار دولت قرارگرفته و پروانه صادره مراحل ابطال را طی می کند.

قاسمی با اشاره به تشدید پایش های معادن تاکید کرد: با هرگونه تخریب محیط زیست به شدت برخورد می کنیم.

وی از مردم درخواست کرد در صورت مشاهده هرگونه تخلف زیست محیطی اعم از تخریب، تعرض به محیط زیست و شکار غیرمجاز حیات وحش مراتب را به این اداره کل با شماره های ۱۸۱۲ و ۱۵۴۰ اطلاع دهند.

پناهگاه حیات وحش کیامکی درشهرستان جلفا و مرند قرار داشته و از سال ۱۳۵۲ به عنوان منطقه حفاظت شده به تصویب رسیده و از سال ۱۳۵۴ به پناهگاه حیات وحش ارتقا یافته است.

از مهمترین زیستگاه های پناهگاه حیات وحش کیامکی می توان به مناطق ییلاقی جنوب آن اشاره کرد که در برگیرنده ارتفاعات مهمی بوده و زیستگاه حیوانات وحشی و چراگاه احشام دامداران محلی می باشد. زیستگاه های آبی پناهگاه حیات وحشی کیامکی به طورعمده در حاشیه رودخانه مرزی و زیبای ارس واقع شده و در فصول مختلف سال پذیرای پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی است.

پناهگاههای حیات وحش کیامکی و ارسباران ، زیستگاه گونه های جانوری از قبیل : آهو ، مارال ، قوچ ، کل ، میش ، بز کوهی ، گوزن ، پلنگ ، خرس قهوه ای ، روباه ، گرگ ، گربه جنگلی ، گراز و انواع پرندگان از قبیل : سیاه خروس ، کبک ، عقاب طلایی ، اردک ، حواصیل ، اگرت ، بوتیمار ، قرقاول ، طرلان ، بالابان است

همچنین این منطقه دارای ۶۵ مورد شناخته شده پوشش گیاهی از قبیل : بید ، زرشک ، افرا ، نسترن ، گردو و گیاهان دارویی است .