- پایگاه اطلاع رسانی موج ارس جلفا - https://mojearasejolfa.ir -

جلفا، شهر درختان توت

به گزارش موج ارس جلفا [1] به نقل از ایرنا، درختان کم ارتفاع توت در جلفا که بارزترین مشخصه آنها سر به زیر بودن و فراوانی محصول است، چند سالی است مورد توجه همگان قرار گرفته و به عاملی برای گردشگرپذیری در فصول گرم سال تبدیل شده است.

درختان سربه زیر توت های شیرین و آبدار با تنوع رنگ سرخ، سیاه و سفید در پارک ها و حاشیه معابر پیاده، فضاهای سبز و حتی در حیاط برخی از دانشگاه ها و مدارس شهرستان به وفور دیده می شود.

خیابان های سرسبز و پر درخت جلفا که زیبایی منحصر به فردی به ورودی و داخل شهر داده اند با درختان زیبای توت های سر به زیر تزیین شده اند.

توت های سربه زیر با تنوع زیاد در بین درختان این شهر جلوه گری می کنند و میهمانان و ساکنان جلفا از بهار تا تابستان از میوه های پر خاصیت این درختان بهره مند می شوند.

بنا به تحقیقات علمی منتشر شده، آنتی اکسیدان موجود در این میوه (آنتوسیانید) فواید بسیاری برای سلامتی دارد و موجب پیشگیری از سرطان، کاهش میزان کلسترول بد خون و جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می شود.

در ریشه یابی وفور درختان توت در شهرستان جلفا باید گفت که این امر ارتباط مستقیم با جایگاه تاریخی این شهر به عنوان دروازه ارتباط جهانی ایران در سده های گذشته دارد.

در تبیین این امر لازم به یادآوری است که بر اساس تحقیقات تاریخی انجام شده، نام شهر از واژه ‘جلفا’ به معنی بافنده، گرفته شده است و این موضوع خود نیز با مقوله ای به نام پرورش کرم ابریشم در جلفا در ادوار مختلف تاریخ گره خورده است.

در واقع پرورش کرم ابریشم یا نوغانداری که رونق و توسعه آن مستلزم وجود درختان توت در یک منطقه می باشد، یکی از مزیت های نسبی تجاری جلفا از ایام قدیم تاکنون بوده است و همین امر نیز موجب شده است که کاشت این گونه درخت در طول تاریخ در جلفا زیاد شود.

شهر جلفا از زمان های دور همواره در مسیر کاروان های تجاری مسیر جاده ابریشم بوده است و تجار ایرانی به جهت سود فراوان ابریشم و محصولات تولید شده از آن، درخت توت را به جلفای امروزی آورده و صنعت تولید ابریشم را در آن رواج داده اند.

رونق صنعت نوغانداری در جلفا در طول تاریخ نه تنها به توسعه کارگاه های تولید نخ ابریشمی در این شهر مرزی کشورمان منجر شده است، بلکه گسترش ورنی بافی و قالی بافی را به دلیل در دسترس بودن ابریشم به عنوان یکی از نیازهای بافت آنها سبب شده است.

امروزه تولید ورنی و قالیچه های ابریشمی در این منطقه که بارزترین تولید صنایع دستی است به جهت وفور ابریشم ارزش افزوده فراوانی را در این منطقه بوجود آورده است.

مردم جلفا همواره قبل از طلوع آفتاب هنگام پیاده روی، هنگام گذر از پیاده روها، شب ها در پارک ها و اماکن تفریحی از میوه های توت تناول می کنند.

با توجه به استقبال مردم و گردشگران از مصرف توت، شهرداری جلفا نیز در سال های اخیر در سطح گسترده ای اقدام به کاشت انواع درخت توت در خیابان ساحلی ارس و بلوارهای سطح شهر کرده است.

وفور درخت توت در جلفا و توت های رنگی متنوع آن به اندازه ای مشهود است که گردشگران مسافر این شهر به هنگام بازگشت از آن به دوستان و آشنایان سفارش می کنند که در سفر به جلفا، استفاده از این نعمت خدادادی را فراموش نکنند.

شهر مرزی جلفا با ۷ هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۳۰ کیلومتری تبریز مرکز آذربایجان شرقی و در ساحل رودخانه ارس واقع شده و از طریق پل چوبی با جمهوری خودمختار نخجوان ارتباط دارد.

جلفا همچنین قلب تپنده منطقه آزاد ارس است که در سال های اخیر علاوه بر توسعه صنعتی به سبب احداث مراکز خرید بزرگ به یکی از مقاصد اصلی ایرانگردان از داخل و خارج کشورمان تبدیل شده است.