- پایگاه اطلاع رسانی موج ارس جلفا - https://mojearasejolfa.ir -

شگفتی‌های روستایی به وسعت تاریخ/ تشنگی دشت‌های گلفرج در کنار رود ارس

به گزارش موج ارس جلفا [1]، اسکندر ابدالی، رئیس شورای اسلامی روستای گلفرج در گفتگو با موج ارس جلفا روستای گلفرج را از سکونتگاه‌های دیرینه بشر در شمال‌غرب کشور دانست و گفت: وجود آثار برجای مانده از اقوام کهن بخوبی از سکونت حداقل چهار هزار ساله بشر در این منطقه حکایت می‌کنند.

وی افزود: بر پایه اسناد موجود، گلفرج منطقه وسیعی است که در آن تمدن‌های بزرگی رشد کرده‌اند و آثاری از آنها کماکان قابل رؤیت می‌باشند.

ابدالی ادامه داد: در گورستان و نقاط مجاور گلفرج آثاری از دوره‌های اسلام‌میانی به وفور یافت می‌شود و بدیهی‌است این منطقه به دلیل وجود استحکامات طبیعی مکان مناسبی برای سکونت اقوام کهن بوده است.

رئیس شورای اسلامی روستای گلفرج با اشاره به حیات‌وحش این منطقه اظهار کرد: روستای گلفرج بخشی از منطقه حفاظت‌شده مراکان می‌باشد و کمیاب‌ترین گونه‌های جانوری و گیاهی در این زیستگاه به حیات خود ادامه می‌دهند.

وی عنوان کرد: از گونه‌های جانوری مهم منطقه می‌توان به خالص‌ترین نژاد قوچ و میش ارمنی، وفور کل و بز در ارتفاعات صعب‌العبور، پلنگ، گربه‌وحشی، کرکس، هما، عقاب‌طلایی، کبک‌چیل، زاغ‌نوک‌سرخ، ۱۴ گونه مار، ۶ گونه سوسمار و یک گونه لاک‌پشت مهمیزدار اشاره کرد.

اسکندر ابدالی در همین راستا افزود: درختان‌جنگلی، به‌وحشی، رز وحشی و سایر درختان خاردار و کمیاب‌ترین گیاهان‌دارویی از دیگر امتیازات زیست‌محیطی این منطقه محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه موزه محلی روستای گلفرج به همت اهالی و اعضای شورای اسلامی این روستا در سال ۱۳۹۲ شروع به فعالیت نموده است، گفت: گونه‌های مختلفی از فسیل‌های منطقه از جمله براکیوپودها، سفالپودها، گاستروپودها، کرینوئیدها و مرجان‌ها در آن نگهداری می‌شوند.

photo_2015-10-10_15-49-53 [2]

ابدالی تصریح کرد: موزه مردم‌شناسی بخش دیگری از موزه گلفرج را به خود اختصاص داده که در آن اقلام موردنیاز زندگی پیشینیان نگهداری و نمایش داده می‌شوند.

رئیس شورای اسلامی روستای گلفرج ژئوسایت اللی‌باشی را یکی از مناطق منحصربه‌فرد در کره‌زمین دانست و اظهار کرد: برحسب محاسبات استپانوف کوه‌های موسوم به اللی‌باشی (پنجاه‌قله) در گلفرج یکی از مناطق منحصربه‌فرد در کره‌زمین می‌باشدو این منطقه حاوی رسوبات دوره زمین‌شناسی مربوط به پرمین و تریاس است که در ۱۴۰۰ متر ضخامت روی هم قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه روستای گلفرج ۴۶ خانوار و ۱۵۰ نفر جمعیت را در خود جای داده است، بیان کرد: شغل و درآمد بیشتر اهالی روستای گلفرج دامداری بوده و این روستا با ده هزار رأس دام‌سبک، از قطب‌های مهم دامداری در منطقه می‌باشد.

ابدالی با تأکید بر قدمت تاریخی گلفرج گفت:روستای گلفرج اکنون به یکی از مناطق گردشگری شهرستان جلفا تبدیل شده است ولی برای توسعه مشکلات و کمبودهایی دارد که باید برای رفع آنها تلاش کرد.

وی افزود: مهاجرت از روستا به شهر اساسی‌ترین مشکل گلفرج برای توسعه می‌باشد که علل و عوامل مختلفی دارد.

اسکندر ابدالی تصریح کرد: نبود مدرسه برای تحصیل دانش‌آموزان روستایی یکی از این عوامل می‌باشد که والدین برای تحصیل فرزندان خود مجبور هستند سرویس بگیرند یا به شهر مهاجرت کنند.

وی با بیان اینکه اکثر روستاییان در ایران به کشاورزی یا دامپروری مشغول هستند،گفت: خشکسالی‌های مداوم و کم‌توجهی مسئولین در سال‌های اخیر، شغل و حرفه ارزشمند و حیاتی کشاورزی را در این روستا از بین برده است.

رئیس شورای اسلامی روستای گلفرج اظهار کرد: تنها منبع تأمین آب کشاورزی و دامداری، رشته قنات باقی‌مانده از دوره‌های ایلخانی است که پاسخگوی نیازهای مردم نمی‌باشد.

وی ادامه داد: راه‌حل این مشکل، تأمین آب کشاورزی این روستا با پمپاژ آب ارس به اراضی دشت‌گلفرج می‌باشد که بیست سال در انتظار پوشیدن جامع‌عمل است تا ۵ هزار هکتار زمین زراعی را زنده کند.

اسکندر ابدالی عدم وجود خانه‌بهداشت در گلفرج را نیز بعنوان یکی دیگر مشکلات اساسی این روستا بیان کرد و خواستار تدبیر اساسی مسئولین شهرستان برای رفع این مشکل شد.