- پایگاه اطلاع رسانی موج ارس جلفا - https://mojearasejolfa.ir -

از تغییرات پیاپی تا صندلی خالی ریاست در منطقه آزاد ارس/ صنعتی‌ترین منطقه آزاد ایران در انتظار تعیین‌تکلیف مدیرعامل/ تعویق به نفع کیست؟

به گزارش اختصاصی موج ارس جلفا [1]، در ۱۳ آبان ماه خبری با عنوان «مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد ارس منصوب شد» بر روی پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی قرار گرفت و همچنین در ۱۶ آبان ماه این انتصاب از سوی سخنگوی سازمان منطقه آزاد ارس تأیید شده و خبری با عنوان «اعلام زمان آیین تودیع و معارفه مدیرعامل منطقه آزاد ارس» بر روی خروجی پرتال این سازمان قرار داده شد و در ۱۸ آبان نیز خبر دیگری از این سایت از زبان سخنگوی این سازمان منتشر شد مبنی بر اینکه ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه ۲۰ آبان ماه زمان برگزاری آیین تودیع و معارفه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری، صنعتی ارس می‌باشد. اما بعد از چند ساعت این خبر از روی خروجی پرتال این سازمان و همچنین خبرگزاری فارس که به نقل از روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد ارس رفته بود، حذف گردید.

حال این سؤالات پیش می‌آیند که این‌گونه اقدامات به چه منظور و با چه هدفی انجام می‌گیرند؟ چه کسانی از به حاشیه کشیدن سازمان منطقه آزاد ارس و سردرگمی سرمایه‌گذاران و مردم این منطقه سود می‌برند؟ این افراد چه کسانی هستند که مدیرعامل منطقه آزاد ارس هم در مصاحبه اخیر خود ضمن تکذیب جدایی‌اش از این مسئولیت به آنها اشاره کرده و عدم دسترسی این افراد به منافع شخصی از طریق ارس را عامل اصلی بروز برخی شایعه‌ها دانسته و با بیان اینکه سوء‌استفاده از بیت‌المال برای اهداف شخصی مغایر با قانون‌اساسی و ارزش‌های انقلاب است، خاطرنشان کرده بود تا زمانی که در منصب مدیریت سازمان منطقه آزاد ارس هست دست فرصت‌طلبان از هرگونه سوء‌استفاده کوتاه بوده و قطع خواهد شد.

در چنین شرایطی که صنعتی‌ترین منطقه آزاد ایران در هاله‌ای از ابهام و تردید قرار دارد و از تغییرات پی در پی مدیریتی رنج می‌برد، درخواست سرمایه‌گذاران و مردم منطقه آزاد ارس از مشاور ارشد رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی این است که به برخی از جریانات سیاسی که درصدد هدایت این نهاد اقتصادی به یک جریان سیاسی هستند و به جهت دستیابی به اهداف سلیقه‌ای و غیرقانونی مانع از ادامه مسیر پرشتاب ارس می‌شوند و از عدم همراهی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با تفکرات جریانات خاص به عنوان اهرمی برای برکناری وی استفاده می‌کنند، فرصت سوء‌استفاده ندهد.

گفتنی است در روزهای گذشته شایعاتی مبنی بر کناره‌گیری محسن خادم عرب‌باغی از منصب ریاست هیأت‌مدیره و مدیرعاملی سازمان منطقه آزاد تجاری، صنعتی ارس در بین رسانه‌ها منتشر شد که موجب بروز ناامیدی و بلاتکلیفی سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی این منطقه شده است.

نگاهی به تغییرات مدیران عامل در منطقه آزاد نوپای ارس

محمدرضا میلانی، نماینده سابق تبریز نخستین مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس است که چند ماه پس از انتصاب به دلیل اعتراض به مصوبه محدوده منطقه آزاد ارس استعفا داد.

علی جلیلی که قائم‌مقام میلانی نیز بود، دوم اردیبهشت ماه ۱۳۸۵ به عنوان مدیرعامل منطقه آزاد ارس انتخاب و بیش از ۱٫۵ سال در این سمت مدیریت کرد تا اینکه بیست و سوم مهر ماه ۱۳۸۶ عباس رنجبر، فرماندار شهرستان مرند به عنوان مدیرعاملی منطقه آزاد ارس منصوب شد.

عباس رنجبر بهمن ماه ۱۳۸۹ صندلی مدیریتی منطقه آزاد ارس را به علیرضا مقیمی، مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد و نیاوران تحویل داد، اما مقیمی بیش از چند ماه نتوانست در این پست مدیریت کند که خرداد ماه۱۳۹۰  توسط مجتمع قضایی کارمندان دولت به دلیل مسائل مالی دستگیر شد و منطقه آزاد ارس چند ماه بدون متولی اداره شد و در این مدت صادق نجفی همزمان با داشتن پست مدیریتی بازرگانی استان آذربایجان‌شرقی سرپرستی سازمان منطقه آزاد ارس را نیز به برعهده داشت تا اینکه مهر ماه ۱۳۹۱ به عنوان مدیرعامل منطقه آزاد ارس منصوب شد.

گفتنی است، از مهر ماه ۹۲ محسن خادم عرب‌باغی به عنوان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس منصوب شده است.

aras1 [2]

aras2 [3]

aras3 [4]