- پایگاه اطلاع رسانی موج ارس جلفا - https://mojearasejolfa.ir -

سفره خالی سهم کارگران و کارمندان از آجیل/ رویای خرید پسته ۲۱۰ هزار تومانی و رکود بازار تبریز!

به گزارش موج ارس جلفا [1] به نقل از آناج، “آجیل” واژه‌ای آشنا برای خانواده‌های ایرانی است، همان آجیلی که تا پنجاه سال قبل شاید تنها در شب‌های عید و چهارشنبه سوری و مناسبت‌هایی خاص استفاده می‌شد اما امروزه به یکی میان وعده‌هایی تبدیل شده که خانواده‌ها از آن استقبال بیشتری دارند.

آجیل اما همیشه محصولی گران قیمت بوده و با توجه به قیمت آن بسیاری از خانواده‌ها ترجیح می‌دادند آن را در وزن‌های کم خریداری کنند و برخی خانواده‌ها نیز دفعات خرید آن را کاهش می‌دادند، اما این روزها خرید آجیل یکی از رویاهای خانواده‌های کارگری و کارمندی شده است.

در سال‌های اخیر با توج به افزایش قیمت آجیل و به ویژه برخی محصولات مانند پسته، گردو و بادام تمایل مردم به سمت دیگر محصولات خشکبار بیشتر شده اما در شرایط کنونی این محصولات نیز از گزند افزایش قیمت‌ها در امان نبوده است.

روز گذشته چرخی در بازار سرپوشیده تبریز زدیم تا خبر از قیمت آجیل در آستانه شب یلدا بگیریم. بیشتر مغازه‌ها خلوت و یا به طور واضح‌تر خالی از مشتری بودند و برخی از آنها هم که مشتری داشتند بیشتر مشغول چانه‌زنی بودند تا خرید و فروش.

در یکی از مغازه‌های خلوت به سراغ پیرمرد فروشنده می‌روم تا خبری از قیمت‌های واقعی بگیرم بلکه آنچه شنیده‌ام با واقعیت یکی نباشد و اندکی خوشحال شوم اما چنین نمی‌شود.آقای محمدی که از قدیمی‌ترین فروشنده‌های بازار آجیل است در خصوص قیمت‌ها می‌گوید:” قیمت‌ها بسیار بالا رفته و کسی توان خرید ندارد، آجیل هم که جز واجبات خانواده‌ها نیست بنابراین بیشتر خانواده کارگران و کارمندان آن را از زندگیشان حذف کرده و یا بسیار کمرنگ کرده‌اند.”

وی ادامه می‌دهد: “پسته شور دستچین ۲۱۰ هزار تومان شده در حالیکه تا همین دو سال پیش هر کیلو از این پسته به ۴۰ هزار تومان هم نمی‌رسید و یا همین آجیل شیرین تا سال قبل ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان بود اما امسال ۱۲۰ هزار تومان شده است.”

این فروشنده در خصوص دلایل افزایش قیمت خشکباری مانند برگه زرد آلو و یا گردو ادامه می‌دهد:” امسال محصول گردو کم بود و مغز گردو کیلویی بیش از صد هزار تومان و خود گردو کیلویی ۵۵ هزار تومان است، برگه زرد آلو هم که قطبش در مرند است به کیلویی ۳۰ هزار تومان رسیده است.”

وی می‌گوید:” برای ما هم خرید آجیل نمی‌صرفد به ویژه در محصولاتی مانند پسته و گردو که با این وضعیت قیمت خریداری ندارند و بعید می‌دانم شب چله و عید هم فروش چندانی داشته باشیم چون تجربه نشان داده با افزایش قیمت ها حتی خرید در شب عید نیز به شدت افت می‌کند.

با یک حساب سرانگشتی اگر یک کارگر با حقوق ۱ میلیون ۲۰۰ هزار تومان بخواهد یک کیلوگرم آجیل شیرین مخلوط تهیه کند که مخلوطی از پنج آجیل است باید ۱۲۰ هزار تومان برای آجیل پرداخت کند و این درحالی است که از هیچکدام از آجیل‌ها به صورت جداگانه خریداری نکرده باشد و این قطعا برای خانواده‌ای که درآمد ماهیانه‌اش اندکی بیش از یک میلیون تومان است و قسط بانکی و اجاره خانه دارد بسیار زیاد است پس اولین کار حذف آجیل از سفره خانوار است.

این یعنی سفره خانواده ایرانی خالی از آجیل ایرانی باشد در حالیکه سفره‌ی آنور آبی‌ها با پرداخت مبلغی ناچیز رنگین از آجیل ایرانی باشد!