این صفحه را چاپ کن!
کوچه‌های بی‌نام و نشان شهرک ولی‌عصر‌(عج) هادیشهر

نامگذاری خیابان‌ها و کوچه‌ها یکی از اصولی است که در هر کشوری با رعایت هویت فرهنگی، اجتماعی، تاریخی ,... به آن پرداخته می‌شود، اما در این بین هستند خیابان‌ها و کوچه‌هایی که هنوز نامگذاری نشده‌اند و از جمله آنها، خیابان‌ها و کوچه‌های شهرک ولی‌عصر‌(عج) هادیشهر می‌باشد.

به گزارش موج ارس جلفا، نامگذاری خیابان‌ها و کوچه‌ها یکی از اصولی است که در هر کشوری با رعایت هویت فرهنگی، اجتماعی، تاریخی، سیاسی و یا حتی دیپلماسی به آن پرداخته می‌شود و نامگذاری‌ها با توجه به این عوامل انجام می‌گیرد. میزان ماندگاری یک اسم، بسته به اهمیت آن اتفاق تاریخی یا اثر‌گذاری فردی است که نام او را روی خیابان یا محل سکونت او گذاشته شده است. این اثرگذاری حتی آن​قدر زیاد است که بعد از گذشت زمان طولانی و با وجود نامگذاری جدید، همچنان اهالی کوچه و بازار نام آن خیابان یا محل را به اسم قدیمی می‌شناسند و موقع نشانی دادن هم اسم قدیمی را به کار می‌برند.

در کشورهای مختلف برای انتخاب نام خیابان‌ها و محلات از شیوه‌های متفاوتی استفاده می‌شود، برخی کشورها از اعداد یا حروف برای نامگذاری خیابان‌ها استفاده می‌کنند که در آن خیابان‌ها یا کوچه‌های هر منطقه را تقسیم‌بندی کرده و با حروف و اعداد نامگذاری می‌کنند.این روش برای سرعت بخشیدن در یافتن نشانی و آدرس می‌باشد و در عین حال فاقد پیشینه فرهنگی و اجتماعی است.

از انوع دیگر نامگذاری، می‌توان به نامگذاری بر اساس نام یک شخصیت مهم تاریخی، ادبی، سیاسی یا فرهنگی، تاریخ وقوع رویدادها اشاره کرد، همچنین خیابان و محلاتی وجود دارد که به اسم برخی ساکنان نامگذاری شده‌ است.

این نوع نامگذاری بیشتر محلی و منطقه‌ای است، فردی که نام او روی خیابانی نهاده شده ممکن است جایگاه بالای اجتماعی یا سیاسی نداشته باشد. چنین اشخاصی صرفاً به علت خاطره خوب و خوشی که از رفتار و سلوک و منش آنان در خاطره‌ها مانده است، خیابانی به نام آنان نامگذاری شده است.

اما در این بین هستند خیابان‌ها و کوچه‌هایی که هنوز نامگذاری نشده‌اند و از جمله آنها، خیابان‌ها و کوچه‌های شهرک ولی‌عصر‌(عج) هادیشهر می‌باشد که با وجود گذشت چندین سال از افتتاح آن، هنوز نامگذاری نشده است.عدم نامگذاری خیابان‌ها و کوچه‌های این شهرک دلایلی دارد که مطمئناً شنیدن آن خالی از لطف نمی‌باشد اما روی صحبت ما بیشتر با مشکلات آن می‌باشد که در اغلب موارد باعث سردرگمی و سرگردانی شهروندان و رانندگان می‌شود.علاوه بر این روند خدمات‌رسانی دستگاه‌های خدمات‌رسان و حضور نیروهای‌انتظامی و امدادی را در مواقع نیاز و ضروری با مشکل مواجه می‌سازدکه لازم است هر چه زودتر اقدامات لازم برای نامگذاری خیابان‌ها و کوچه‌های شهرک مذکورصورت پذیرد تا در آینده از بروز مشکلات جدی جلوگیری شود.

کلمات کلیدی :

اگر این مطلب را مفید ارزیابی کردید لطفاً به اشتراک بگذارید :