این صفحه را چاپ کن!
سرعت گرفتن طرح انتقال آب ارس به دشت های جلفا، مرند و دریاچه ارومیه

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: اجرای طرح انتقال آب رودخانه ارس به دشت های جلفا، مرند و دریاچه ارومیه سرعت گرفته است.

به گزارش موج ارس جلفا، مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در بازدید از طرح خط انتقال آب از رودخانه ارس گفت: با گشایش در اعتبارات طرح خط انتقال آب از رودخانه ارس به دشت های جلفا، مرند و دریاچه ارومیه این پروژه از چند روز گذشته سرعت گرفته و تا پایان سال ۱۳۹۶ در سه فاز اجرا خواهد شد.

محمد حاج رسولیها افزود: فاز اول این طرح به طول ۱۸ کیلومتر با اعتبار یک هزار و ۳۰ میلیارد ریال به پیمانکار واگذار شده است.

مشاور وزیر نیرو با اشاره به چالش های بخش آب در کشور گفت: مهار آب های مرزی کل کشور یک دستور کلی است که در راستای بیانات مقام معظم رهبری در سراسر کشور اجرا می شود و منبع آن هم صندوق توسعه ملی می باشد. لذا پروژه انتقال آب ارس به دشت هرزندات و یکانات نیز در راستای همین فرموده رهبری بوده است.

حاج رسولیها با بیان اینکه این پروژه ۲۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: تا کنون بیش از ۱۶۰۰ متر لوله به محل پروژه منتقل شده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: مراحل بعدی، دو فاز ۸ و ۵ کیلومتری وجود دارد که با اتمام این مسیرها آب روخانه ارس وارد دشت هرزندات شهرستان مرند خواهد شد و این نوید خوش‌آیندی برای کشاورزان منطقه و مردم شهر مرند و رفع دغدغه مشکل آب شرب است.

وی افزود: پس از پمپاژ آب به دشت هرزندات مرند، شرکت آب منطقه‌ای مأموریت لوله گذاری و انتقال آب به سمت شهر مرند را عهده دار خواهد بود و تدابیر لازم جهت اجرای این پروژه همزمان با فازهایی قبلی اتخاذ شده است به طوری که در این مسیر انتقال به‌صورت ثقلی بوده و نیازی به پمپاژ هم نخواهد بود.

محمد حاج رسولیها در مورد انتقال آب رودخانه ارس به دریاچه ارومیه نیز گفت: سابق مقرر بود که سه طرح در مسیرهای جداگانه اجرا شود که شامل انتقال آب ارس به دشت هرزندات شهرستان مرند، انتقال آب ارس به شهر مرند و انتقال آب این رودخانه به حوضه آبریز دریاچه ارومیه بود اما اینک این سه طرح،تا دشت هرزندات مرند ادغام شدند.

مشاور وزیر نیرو افزود: در این طرح آب مازاد بر کشاورزی و شرب شهرستان مرند به سمت دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد و تا بخشی از آن برای آب شرب تبریز نیز استفاده شود.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی نیز در این بازدید کل هزینه پروژه خط انتقال آب ارس را یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان و مدت قرارداد آن را سه سال اعلام کرد و افزود: البته احداث سد در مسیر این انتقال نیز در نظر گرفته شده است که هم اینک محل مورد نظر در حال مطالعه است تا آب مازاد در فصول سرد سال را در خود ذخیره کند.

محمد حسن نژاد گفت: این پروژه عظیم به انرژی برق زیادی نیاز دارد که چندین پست انتقال برق در همین راستا در نظر گرفته شده است که هزینه انشعاب و خط انتقال برق لازم حدود ۸۵۰ میلیارد ریال می‌باشد.

وی یکی از مشکلات شهرستان مرند در بخش صنعت را نبود انرژی و آب لازم عنوان کرد و افزود: با اجرای این طرح این مشکلات رفع شده و زمینه سرمایه گذاری در بخش صنعت فراهم می‌شود.

بازدید از ایستگاه پمپاژ اصلی طرح توسعه بهره برداری از ارس، تصفیه خانه مرند و جلفا و مخزن ۶۴ هزار متر مکعبی طرح توسعه بهره برداری از ارس، شبکه بالا دست سد گردیان از دیگر برنامه ای سفر یک روزه مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران به شهرستان های جلفا و مرند بود.

کلمات کلیدی :

اگر این مطلب را مفید ارزیابی کردید لطفاً به اشتراک بگذارید :