این صفحه را چاپ کن!
کشت گندم آبی به روش نوارتیپ برای اولین بار در شهرستان جلفا

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جلفا از کشت گندم آبی به روش نوارتیپ برای اولین بار در شهرستان جلفا خبر داد.

به گزارش موج ارس جلفا،مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جلفا بیان کرد: کشت گندم آبی به روش سیستم آبیاری کم‌فشار نوار تیپ برای اولین بار در سطح ۱۴ هکتار از اراضی هادیشهر و روستای نوشیروان انجام می‌شود.

رضا عباسی بابیان اینکه کشت مکانیزه گندم همراه با نصب نوار تیپ یکی از بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش‌های کشت است، افزود: با توجه به کمبود منابع آبی و وقوع بحران کم‌آبی، این روش شیوه نوینی است که موجب حفظ منابع آبی شده و بازدهی بسیار بالایی نسبت به‌روش‌های سنتی آبیاری مانند غرقابی برای کشاورز به همراه دارد.

وی افزایش تولید محصول، کاهش مصرف آب و صرفه‌جویی بسیار زیاد در مصرف آب آبیاری، تنظیم عمق کاشت، کاهش هزینه‌های کارگری، کاهش رشد علف‌های هرز و کاهش فرسایش خاک را از دیگر مزایای این روش برشمرد.

عباسی خاطرنشان کرد: با توجه به گازهای گلخانه‌ای و افزایش دمای کره زمین در سال‌های اخیر و ایجاد خشک‌سالی‌های مستمر و مقابله با پدیده مذکور از سال‌های آتی تعداد بیشتری از کشاورزان با روش نوار تیپ به کشت مزارع گندم اقدام خواهند کرد. از طرفی با توجه به کاهش مصرف آب با روش نوار تیپ، استفاده بهینه از منابع آبی و همچنین امکان بهره‌برداری از همان میزان قبلی آب در سطح وسیع‌تر مزارع و درنتیجه امکان افزایش عملکرد مزارع با این روش، رغبت کشاورزان برای استفاده از این روش بیشتر می‌شود.

کلمات کلیدی :

اگر این مطلب را مفید ارزیابی کردید لطفاً به اشتراک بگذارید :